Lian Tijsen

195 Samenvatting Samenvatting De wereldwijde populatie is aan het vergrijzen. Dit leidt tot een toename van multimorbiditeit, geriatrische syndromen en ziekenhuisopnames. Veel voorkomende redenen waarom ouderen in het ziekenhuis worden opgenomen zijn infecties, cardiale problematiek, operatieve interventies, beroerte, kanker of trauma als gevolg van een val. Als gevolg van een afgenomen kracht, conditie en zelfstandigheid in activiteiten van het dagelijks leven, zijn ouderen na ziekenhuisopname niet altijd in staat om naar hun eigen woonsituatie terug te keren. Deze ouderen worden verwezen naar geriatrische revalidatie. Geriatrische revalidatie is een relatief jong vakgebied en heeft als doel om middels een multidimensionale benadering van diagnostische en therapeutische interventies, de functionele capaciteit te optimaliseren, activiteiten te bevorderen en functionele reserves en sociale participatie te behouden bij ouderen die een achteruitgang hebben ervaren. Geriatrische revalidatie wordt aangeboden door een interdisciplinair team bestaande uit verzorgende, verpleegkundigen, specialist ouderengeneeskunde, fysiotherapeuten, ergotherapeuten, psychologen, diëtisten en logopedisten. In Nederland werden in 2021 in totaal 54.910 revalidanten behandeld in de geriatrische revalidatie, wat neerkomt op 1,5% van de Nederlandse bevolking boven de 65 jaar. In 2019 was 80% van de revalidanten na geriatrische revalidatie in staat om terug te keren naar hun eigen leefomgeving. In vakgebieden zoals de psychiatrie en de zorg voor bewoners met dementie wordt al langere tijd gewerkt met het concept (socio)therapeutisch klimaat. Dit is gebaseerd op een brede benadering van behandeling, waarbij zowel wordt gekeken naar de sociale, fysieke als organisatorische omgeving voor het behalen van de therapeutische doelen. In 2011 werd dit brede gedachtegoed overgebracht naar geriatrische revalidatie door Marieke Terwel. Hoewel dit gedachtegoed enthousiast werd overgenomen door revalidatieafdelingen in Nederland, ontbrak op dat moment een wetenschappelijke onderbouwing van het concept. Hierdoor was niet duidelijk welke aspecten belangrijk waren in het concept, gedacht werd aan het verhogen van de therapie tijd, groep training, zelfstandig oefenen, taak-georiënteerd oefenen en familieparticipatie.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw