200 Samenvatting 5) Oefeningen en lotgenotencontact; Oefeningen in een uitdagend revalidatieklimaat focussen op doelen op het gebied van mobiliteit, activiteiten van het dagelijks leven, rouw, cognitie en communicatie. Revalidanten worden uitgedaagd de hele dag aan hun revalidatie te werken, bijvoorbeeld door middel van huiswerkoefeningen. De dagelijkse therapeutische activiteit wordt zoveel mogelijk door middel van taak-georiënteerd trainen uitgevoerd. Daarnaast wordt groepstherapie ingezet voor het behalen van revalidatiedoelen en het stimuleren van lotgenotencontact. Ook gezamenlijke eetmomenten dragen bij aan lotgenotencontact en het behalen van de revalidatiedoelen. In een uitdagend revalidatieklimaat wordt het dagritme van de revalidant gevolgd. Dit betekent dat er geen vaststaande therapieplanning is. Mantelzorgers zijn gedurende de hele dag welkom op de afdeling, maar overig bezoek heeft bezoektijden. eHealth wordt ingezet om oefeningen leuker en uitdagender te maken en kan ondersteunen bij het monitoren en in beeld brengen van veranderingen in functioneren. Met behulp van de hierboven beschreven conceptualisering werd in hoofdstuk 6 een zelf-evaluatie tool voor teams ontwikkeld, de CREATE-tool. Deze tool bestaat uit 70 stellingen verdeeld over de hierboven beschreven vijf clusters. Een vertegenwoordiging van het interdisciplinaire team beoordeeld individueel alle stellingen met behulp van de plan, do, check, act methodologie. Deze beoordelingen werden beschouwd als ordinale data en omgezet in individuele en team gestandaardiseerde cluster beoordelingen. Deze beoordelingen werden getoond op een spinnenwebdiagram met vijf assen. Deze individuele en team beoordelingen waren de input voor een team meeting, waarbij de deelnemers per cluster de resultaten bespraken. Hierbij probeerden ze per cluster de sterke punten en de verbeterpunten te identificeren. De verbeterpunten werden op een flap-over genoteerd en na de discussie gaven alle teamleden drie quick wins en 3 grotere verbeterpunten aan. In hoofdstuk 6 werd deze methodologie getoetst op vijf revalidatie afdelingen. Aan de studie deden in totaal 28 (para)medici en 22 verpleging en verzorging mee. Na afloop vulden deze deelnemers een evaluatie enquête in. De studie liet zien dat de tool behulpzaam was bij het identificeren van de sterke en verbeterpunten van afdelingen. Per team werden tussen de 11 en 29 verbeterpunten geïdentificeerd.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw