153 Samenvatting Hoofdstuk 4 presenteert de bevindingen van een RCT waaraan 146 basisschoolleerkrachten hebben deelgenomen en die willekeurig werden toegewezen aan ofwel de MBSR-groep (n = 72) of een wachtlijstcontroleconditie (n = 74). De resultaten laten zien dat de MBSR-interventie significant effectiever was dan de controleconditie in het verminderen van de door de leerkracht waargenomen stress naar verloop van de periode tussen pre-meting en 3 maanden follow-up. Direct na afronding van de interventie waren er grote effecten in het voordeel van de MBSR-groep, bij de follow-up na 3 maanden was er een matig effect waarneembaar. Bijna alle secundaire uitkomstmaten lieten bij de interventiegroep significante veranderingen zien in vergelijking met de controlegroep, gedurende de periode van de voor-, na- en follow-upmeting. Ten eerste bij de uitkomstmaat welbevinden maar ook bij alle proximale uitkomstmaten: mindfulnessvaardigheden, emotieregulatie en zelfcompassie. Dit zijn de uitkomstmaten die direct verband houden met de waargenomen stress. Bij de distale uitkomstmaten, factoren die later effect kunnen hebben of indirect verband houden met de waargenomen stress, gold dit voor zowel het geloof in eigen kunnen als voor de door de leerkracht waargenomen kwaliteit van het klasklimaat. Er werd gedurende de periode van voor-, na- en follow-upmeting geen verschil gevonden op de door de leerkracht ervaren leerling-leerkracht relatie. Om nader te onderzoeken waar de significante verschillen tussen de groepen precies lagen zijn er post-hoctests afgenomen. Deze lieten in de loop van de followupperiode significante resultaten zien voor de meeste uitkomstmaten. Hoewel de door de leerkracht ervaren kwaliteit van het klasklimaat ook verbeterde, was dit net niet significant. Daarbij werden er bescheiden effectgroottes gevonden voor de door de leerkracht waargenomen kwaliteit van het klasklimaat en grote effecten op het geloof in eigen kunnen van de leerkracht direct na de interventie en follow-up na 3 maanden. Er werd geen effect gevonden van de interventie op de leerling-leerkrachtrelatie. Er zijn verkennende moderatie analyses uitgevoerd om te kijken of bepaalde factoren van invloed zijn op het effect van de interventie op de ervaren stress bij basisschoolleerkrachten. Er werden echter geen significante effecten gevonden voor de gekozen moderatoren: psychologische problemen in verleden/heden, schoolgewicht (wat in relatie wordt gebracht met de complexiteit van de leerlingpopulatie), het aantal jaren werkervaring en de leeftijd van de leerkracht. Concluderend toont deze studie aan dat de standaard MBSR-training een positieve invloed kan hebben op de mentale gezondheid van basisschoolleerkrachten. Door de training ervaren zij minder stress en een verbeterd welzijn. Bovendien zijn belangrijke aspecten van de professionele ontwikkeling van de leerkracht, zoals het geloof in eigen kunnen en de door de leerkracht ervaren kwaliteit van het klasklimaat, significant verbeterd. Daarnaast zijn ook de mindfulnessvaardigheden, emotieregulatie en zelfcompassie aanzienlijk toegenomen als gevolg van de training. Hoofdstuk 5 beschrijft de effecten van de MBSR-training op vier potentiële mediatoren: mindfulnessvaardigheden, zelfcompassie, emotieregulatie en het geloof in eigen kunnen van basisschoolleerkrachten. Er wordt beschreven in hoeverre veranderingen in deze M
RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw