Bernadette Lensen

154 Samenvatting processen verband houden met de effectiviteit van de MBSR-training. Het mediatiemodel onthulde dat veranderingen in zelfcompassie en emotieregulatie tijdens de training de effecten van de MBSR-training op de door de leerkracht waargenomen stress medieerden na een follow-up van 3 maanden. Daarnaast bleek dat veranderingen in zelfcompassie het effect op het welzijn medieerden, terwijl veranderingen in het geloof in eigen kunnen van de leerkracht het effect op de verbetering van de door de leerkracht ervaren kwaliteit van het klasklimaat medieerden, eveneens na een follow-up van 3 maanden. Deze bevindingen suggereren dat het integreren van interventiecomponenten die gericht zijn op zelfcompassie, emotieregulatie en het geloof in eigen kunnen, de effectiviteit van MBSR verder kan vergroten bij het verminderen van de door de leerkracht waargenomen stress en het verbeteren van zowel het welzijn als de door de leerkracht ervaren kwaliteit van het klasklimaat. Hoofdstuk 6 beschrijft een exploratief kwalitatief onderzoek (N = 46). Basisschoolleerkrachten die tussen september 2020 en april 2021 aan de RCT hebben deelgenomen, zijn uitgenodigd voor deze kwalitatieve studie. Twintig leerkrachten uit de interventiegroep namen 16 weken na het voltooien van de MBSR-training deel aan semi-gestructureerde focusgroepen. Daarnaast werden 26 leerkrachten uit de controlegroep, die na de follow-up vragenlijsten in maart 2021 aan de MBSR-training deelnamen, gevraagd de training tijdens de laatste sessie te evalueren. Uit de analyses kwamen drie hoofdthema’s naar voren: (a) veranderingen die de leerkracht persoonlijk beïnvloeden, (b) veranderingen die de leerkracht professioneel beïnvloeden, en (c) veranderingen die de leerlingen beïnvloeden, zoals waargenomen door de leerkracht. Deze thema’s zijn verder onderverdeeld in subthema’s. Een aanzienlijk deel van de deelnemers meldde meer bewustzijn en inzicht in niet-helpende patronen, zowel op persoonlijk vlak als tijdens het lesgeven. Ze ervoeren een positief effect op hun emotieregulatie, waarbij ze konden overschakelen van een automatische stressreactie naar een bewuste stressrespons. Bovendien bleken de verworven vaardigheden op persoonlijk vlak een positieve invloed te hebben op hun professionele vaardigheden, waardoor leerkrachten hun onderwijs beter konden aanpassen aan de behoeften van hun leerlingen. Daarnaast merkten leerkrachten op dat ze hun houding, gedrag en lesinhoud veranderden, bijvoorbeeld door korte mindfulness-oefeningen gedurende de dag in te voegen. Dit had een positieve invloed op de door de leerkracht ervaren kwaliteit van het klasklimaat. De MBSR-training zou dus een waardevolle bijdrage kunnen leveren aan zowel het persoonlijke en professionele functioneren van leerkrachten in het basisonderwijs, als aan de door de leerkracht ervaren kwaliteit van het klasklimaat. Hoe verhouden de resultaten zich tot het theoretische model? In deze thesis hebben we een theoretisch kader geformuleerd (zie inleiding en hoofdstuk 4) om het effect van een standaard 8-weekse MBSR-training op de mentale gezondheid van basisschoolleerkrachten te onderzoeken met stress als primaire uitkomstmaat. De RCT bevestigt de effectiviteit van MBSR-training in het verminderen van waargenomen stress

RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw