Bernadette Lensen

155 Samenvatting en het verbeteren van de secundaire uitkomstmaat welzijn, evenals van de secundaire proximale uitkomstmaten: mindfulnessvaardigheden, zelfcompassie en emotieregulatie. Wat betreft de distale uitkomsten, laten de resultaten aanzienlijke verbeteringen zien in het geloof in eigen kunnen van de leerkracht en de door de leerkracht ervaren kwaliteit van het klasklimaat maar geen opmerkelijke effect als het gaat om de leerling-leerkracht relatie. Onderzoek in gemengde leerkrachtpopulaties toont wisselende resultaten voor geloof in eigen kunnen, bescheiden effecten op kwaliteit van het klasklimaat en kleine effecten op de leerling-leerkracht relatie. Eén van de weinige Europese studies gericht op basisschoolleerkrachten (Carvalho et al., 2021) toont echter veelbelovende effecten op het klasklimaat middels observaties. Mede gezien de resultaten in deze thesis, zou dit kunnen suggereren dat MBSR een groter positief effect zou kunnen hebben op de door basisschoolleerkrachten ervaren kwaliteit van het klasklimaat in vergelijking met andere leerkrachtpopulaties. Het feit dat basisschoolleerkrachten zich gedurende het hele schooljaar voortdurend bezighouden met dezelfde groep leerlingen, zou bij kunnen dragen aan dit grotere effect. Het gebrek aan effecten op de door de leerkracht waargenomen leerling-leerkrachtrelaties en de grotere impact die wordt waargenomen bij de door leerkrachten waargenomen kwaliteit van het klasklimaat, zouden kunnen worden toegeschreven aan het idee dat veranderingen in het gedrag van de leerkracht tijdens het lesgeven een directer effect kunnen hebben op de door de leerkracht ervaren kwaliteit van het klasklimaat dan op de leerling-leerkrachtrelatie. Sutton et al. (2009) suggereren dat leerkrachten emoties gebruiken om een harmonieus klasklimaat te creëren. Shewark et al. (2018) tonen aan dat leerkrachten hun emoties als cruciaal beschouwen voor de kwaliteit van het klasklimaat en benadrukken het belang van emotieregulatie om positief gedrag te modelleren wat mogelijk verklaart waarom in deze thesis de leerkracht als eerste verbeteringen in de kwaliteit van het klasklimaat ervaart en mogelijk pas later bewust de focus zou kunnen gaan verleggen naar waarnemingen in de kwaliteit van individuele leerling-leerkracht relatie. Het mediatieonderzoek laat zien dat mindfulnessvaardigheden, zelfcompassie, emotieregulatie en geloof in eigen kunnen de effectiviteit van het programma beïnvloeden. Zelfcompassie en emotieregulatie mediëren de effecten van het MBSR-programma op waargenomen stress. Zelfcompassie beïnvloedt het welzijn, en het geloof in eigen kunnen van de leerkracht verbetert het klasklimaat. Dit ondersteunt het model van proximale naar distale uitkomsten. Het doelgericht gebruik van zelfcompassie, emotieregulatie en geloof in eigen kunnen kan de effectiviteit van het programma vergroten bij het verminderen van de door de leerkracht ervaren stress, het verbeteren van het welzijn en het bevorderen van een positief klasklimaat. De kwalitatieve studie legt verder de nadruk op de onderlinge verbondenheid tussen de persoonlijke en professionele vaardigheden van de leerkracht en de impact daarvan op de kwaliteit van het klasklimaat, hetgeen de bevindingen van de kwantitatieve analyses weerspiegelt. Implicaties voor de praktijk: Kansen en obstakels Bij het werven van deelnemers voor de pilot- en RCT-studie bleken vooroordelen over mindfulness obstakels voor deelname. Informatieve flyers, presentaties en uitleg waren M

RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw