Bernadette Lensen

156 Samenvatting essentieel om leerkrachten te informeren voordat ze zich aanmeldden. Eerdere studies (Williams et al., 2012; Todd et al., 2019) toonden vergelijkbare barrières. Effectieve communicatie en uitgebreide informatie zijn cruciaal om deelname aan MBSR-trainingen te stimuleren. Daarnaast hebben de locatie en de trainer invloed op de acceptatie van MBSR-training. Een rustige en comfortabele trainingslocatie buiten de school draagt bij aan een positieve ervaring (Krueger, 1994; Todd et al., 2019). Trainers met een onderwijsachtergrond verbeteren de aanvaardbaarheid van de training, terwijl trainers zonder deze expertise dit kunnen verminderen (Todd et al., 2019). Gezien het grote aanbod aan MBSR-programma’s is het wenselijk om te onderzoeken in hoeverre aanbieders geaccrediteerde opleidingen hebben gevolgd en op de hoogte zijn van het huidige onderzoek (Wassink, 2015). Hoe kunnen we mindfulness verder integreren in de klas en school? Zoals in deze thesis is aangetoond, heeft de invoering van MBSR-training zowel positieve effecten gehad op basisschoolleerkrachten als op hun leerlingen. Het heeft bijvoorbeeld geleid tot een verbetering van het klasklimaat, een grotere bewustwording van de leerkrachten tijdens het lesgeven en een betere aanpassing van het onderwijs aan de behoeften van de leerlingen. Dit wijst erop dat MBSR-training aan basisschoolleerkrachten indirect ten goede kan komen aan leerlingen zonder dat het curriculum wordt aangevuld met mindfulness-educatie. “It is how they teach, not just what they teach, and if a teacher is mindful in a classroom, the kids learn to be mindful” (Jennings zoals geciteerd in Osten Gerszberg, 2017). Integratie van mindfulness in de klas, gericht op het bewust aanleren van mindfulnessvaardigheden aan leerlingen kan op verschillende manieren worden benaderd. Onderzoek wijst uit dat leerkrachten die zelf mindfulness-training hebben gevolgd beter toegerust zijn om mindfulness effectief te onderwijzen (Felver et al., 2016; Meikljohn et al., 2012; Roeser et al., 2012; Weare, 2019; Zenner et al., 2014). Onderzoek door Zenner et al. (2014) bevestigt dat hoe meer mindfulnessaanbod er door de dag heen in de klas is, hoe groter de impact op leerlingen is, waarbij de voorkeur dus uitgaat naar aanbod door de eigen leerkracht. Het integreren van mindfulness in het reguliere curriculum biedt voordelen zoals continuïteit, integratie met andere sociaal-emotionele leerdoelen en het bevorderen van een goede verstandhouding met leerlingen (Black & Fernando, 2014; Roeser et al., 2012). De sterkste effecten van mindfulness aanbod voor leerlingen worden gezien op drie gebieden: a) geestelijke gezondheid (stress, angst, burn-out, depressie); b) cognitie en leren (executieve functies, zelfregulering, aandacht, metacognitie, cognitieve flexibiliteit); en c) sociale en emotionele vaardigheden (emotionele regulering, veerkracht, empathie, relatievaardigheden) (Education-based Mindfulness: Evidence and Outcomes, 2023). Recent onderzoek, zoals de MYRIADstudie (Monte-Marin et al., 2023), toont echter minder effecten op het geestelijk welzijn van jongvolwassenen, waaronder depressie. Toekomstig onderzoek moet nagaan of mindfulnessinterventies voor jongvolwassenen minder effectief zijn dan voor basisschoolleerlingen.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw