Bernadette Lensen

157 Samenvatting Mindfulness voor leerkrachten in opleiding en startende leerkrachten? Een mogelijke optie is het aanbieden van MBSR als onderdeel van het curriculum van de Pedagogische Academie voor Basis Onderwijs (Pabo). Dit zou studenten kunnen voorzien van veerkrachtvaardigheden/mechanismen tijdens hun studie en stage, waardoor ze beter kunnen omgaan met stress voordat ze het onderwijsveld betreden. Studenten in het algemeen en Pabo-studenten in het bijzonder ervaren over het algemeen hoge niveaus van stress (Bakker, 2021). Daarnaast ervaren veel leerkrachten tijdens hun eerste jaren voor de klas meer stress dan hun meer ervaren collega’s (Bakker, 2021). Het aanbieden van MBSR via werkgevers zou dus goed werkgeverschap tonen, waarbij het welzijn van leerkrachten prioriteit krijgt. Heleschoolbenadering Onderzoek wijst uit dat heleschoolbenaderingen effectiever zijn dan losse programma’s als het gaat om welbevinden in school (Weare & Nind, 2011). Een heleschoolbenadering is een geïntegreerde aanpak waarbij een brede combinatie van initiatieven, acties en maatregelen wordt gevormd die samen een kwalitatief hoogwaardige schoolomgeving garanderen (Kleinjan et al., 2016; Weare & Nind, 2011). Ze dragen bij aan het verminderen van gedragsproblemen (de Nobile et al., 2015), het verbeteren van sociaal-emotionele vaardigheden, positief gedrag en leerprestaties (Payton et al., 2008). De theoretische basis voor de heleschoolbenaderingen is goed verankerd, ondersteund door deskundigen en organisaties zoals Schools for Health in Europe en de World Health Organisation en onderzoeksresultaten zijn veelbelovend (WHO, van den Essenburg, 2022). Welbevinden op School is een Nederlands nationaal kennis- en ondersteuningsprogramma dat scholen en hun partners voorziet van waardevolle richtlijnen en strategieën om het welbevinden te bevorderen door middel van een integrale, hele-schoolaanpak (welbevindenopschool. nl). Voorbeelden van heleschoolbenaderingen in Nederland zijn Leer- & Veerkracht (van Zundert, 2017), Positive Education Project (Elferink et al., 2017), de Vreedzame School (Pauw, 2013), School Wide Positive Behavior Support (Fallon et al., 2012), Gezonde School en Gezonde Basisschool van de Toekomst (Bartelink et al., 2020). Binnen deze programma’s zijn er echter aanzienlijke verschillen onder andere in de nadruk die wordt gelegd op expliciete veerkrachtvaardigheden ten behoeve van het welbevinden van leerkrachten. Een goed voorbeeld van zowel zorg voor de leerkracht als voor de leerling waarbij mindfulness geïntegreerd kan worden binnen een heleschoolbenadering is te vinden binnen het Leer- & Veerkrachttraject (van Zundert, 2017). Conclusie Deze thesis onderzoekt de impact van standaard MBSR op Nederlandse basisschoolleerkrachten en onthult significante verminderingen in waargenomen stress en verbeteringen in welzijn, mindfulnessvaardigheden, emotieregulatie, zelfcompassie, geloof in eigen kunnen en de kwaliteit van het klasklimaat. De bevindingen onderstrepen het potentieel van de integratie van MBSR in de lerarenopleiding om zowel het persoonlijke als het professionele functioneren te verbeteren. Er is echter verder onderzoek nodig om de M

RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw