158 Samenvatting effectiviteit ervan volledig te begrijpen, met name voor wat betreft componenten die gericht zijn op zelfcompassie, geloof in eigen kunnen en emotieregulatie. Gezien de voorspelde toename van stressgerelateerde ziekten (WHO, 2011) kan het van groot belang zijn om MBSR in de curricula van leerkrachten en leerlingen te integreren en juist een start te maken met het aanleren en inzetten van veerkrachtvaardigheden in de basisschool. De heleschoolbenaderingen benadrukken ook het belang van integratie van welzijnsinitiatieven in het schoolbeleid, niet alleen voor leerlingen, maar ook voor leerkrachten. Door deze benaderingen te omarmen, kunnen scholen een omgeving creëren die bevorderlijk is voor groei van zowel leerkrachten als leerlingen, waardoor een langduriger en diepgaander effect op het algehele welzijn wordt gewaarborgd. Het is van essentieel belang om prioriteit te geven aan het welzijn van leerkrachten en de heersende acceptatie van stress als ‘normaal’ in twijfel te trekken. De invoering van mindfulnessbeoefening, al dan niet verweven in een heleschoolbenadering, kan een ondersteunende omgeving bevorderen waarin opvoeders kunnen gedijen, wat zowel leerkrachten als leerlingen ten goede komt.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw