Samenvatting 195 richt zich op de houdingen van mensen met een lage SEP ten opzichte van gezondheid, gezondheidszorg en eHealth, om beter te begrijpen waarom zij wel of niet deelnemen aan gezondheidsbevorderende activiteiten en eHealth-interventies. In plaats van deze mensen van een afstand te observeren, kozen we voor een community-based participatory research benadering, waarbij de doelgroep actief betrokken werd bij het onderzoek. Door deze samenwerking ontdekten we negen verschillende profielen die uiteenlopende houdingen ten opzichte van gezondheid, gezondheidszorg en eHealth weerspiegelen. Deze profielen zijn te verdelen in twee overkoepelende houdingen: de “Optimistisch Betrokkenen”, die over het algemeen positief zijn over gezondheid, gezondheidszorg en eHealth, en de “Twijfelend Achtergestelden”, die geconfronteerd worden met obstakels en weinig vertrouwen hebben in hun vermogen om hun gezondheid te beheersen en door het zorgsysteem te navigeren. Onze bevindingen gaan in tegen de veronderstelling dat mensen met een lagere SEP niet gemotiveerd zouden zijn om gezond gedrag aan te nemen en deel te nemen aan eHealth-interventies. Integendeel, we vonden een rijke diversiteit aan houdingen binnen deze groep, waarbij de meerderheid juist een oprechte bereidheid toont om gezondheidsbevorderende activiteiten en eHealth-interventies te omarmen. Dit suggereert dat het probleem minder ligt in de onwil van de doelgroep, en meer in het ontwerp van de eHealth-oplossingen zelf. Hoofdstuk 3 bouwt voort op onze eerdere bevindingen over het belang van het ontwerpen van eHealth-oplossingen die aansluiten bij verschillende behoeften, door te onderzoeken hoe dit bereikt kan worden via participatief ontwerp. We presenteren een case study waarin participatieve ontwerpmethoden specifiek werden toegepast om een eHealth-interventie te ontwikkelen: een slimme inhalator die bedoeld is om de therapietrouw onder astmapatiënten te verbeteren. Bij deze studie werd aandacht besteed aan mensen met lage gezondheidsvaardigheden, een kenmerk dat vaak geassocieerd wordt met een lage SEP, wat een aanzienlijk obstakel kan vormen voor deelname aan onderzoeks- en ontwerpprocessen. We richtten ons op drie participatieve ontwerpmethoden: Co-constructing stories, Experience prototype exhibition, en Videoprototype evaluatie. We ontdekten dat participatieve ontwerpactiviteiten de deelnemers succesvol wisten te betrekken, waardoor we ook een beter beeld kregen van hun motivaties en voorkeuren. Dit hoofdstuk laat zien dat er potentie is voor deze methoden tijdens het ontwerpen voor en met deze doelgroep. Deel B: Ontwikkeling van de IeG Het tweede deel van het proefschrift gaat in op de ontwikkeling van de tool die we de Inclusieve eHealth Guide (IeG) hebben genoemd. Dit hoofdstuk combineert inzichten uit
RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw