260 Bij de ontwikkeling van tien van de vijftien bestudeerde richtlijnaanbevelingen werd de testaccuratesse overwogen, waarbij dat in vier van deze tien gebaseerd was op systematisch literatuuronderzoek met beoordeling van de zekerheid van bewijs. In geen enkele van de geïncludeerde richtlijnen werd de volledige testmanagementstrategie geëvalueerd. In drie richtlijnen werden de nadelige aspecten gerelateerd aan testen (test burden) overwogen en in twee richtlijnen het natuurlijk beloop, maar in alle gevallen was dat zonder een systematische beoordeling van het bewijs. Van de drie richtlijnaanbevelingen die de effectiviteit van de behandeling beschouwden, was dit in slechts één aanbeveling gebaseerd op een systematische review van de literatuur en beoordeling van de zekerheid van bewijs. De link tussen testresultaten en behandeling werd in geen van de geïncludeerde richtlijnen overwogen. Het gebrek aan transparante overweging van alle elementen van de testmanagementstrategie wordt mogelijk verklaard door gebrek aan transparante rapportage of door complexe ontwikkelmethodologie. Hoofdstuk 4 beschrijft een ontwikkelstudie, waarin we hebben vastgesteld welke kennis minimaal vereist is voor richtlijnwerkgroepleden die betrokken zijn bij de ontwikkeling van aanbevelingen over testen (de derde onderzoeksvraag). Hierbij hebben we eerst op basis van literatuuronderzoek een voorlopige set met kenniscomponenten beschreven. Daarna hebben we semigestructureerde interviews gehouden met negen internationaal gerespecteerde experts. Het betrof experts op het gebied van testen in de gezondheidszorg, wetenschappelijke testevaluatie, richtlijnontwikkeling inclusief GRADE voor testen, publieke betrokkenheid bij richtlijnontwikkeling en/of training in richtlijnontwikkeling over testen. De kenniscomponenten zijn aangepast op basis van feedback van de geïnterviewden en goedgekeurd door alle deelnemers aan het onderzoek. De lijst met kenniscomponenten beschrijft 26 items die vereist zijn voor richtlijnwerkgroepleden om adequaat aanbevelingen te kunnen ontwikkelen over testen. Deze items hebben betrekking op de thema’s uitgangsvraag, testmanagementstrategie, doelpopulatie, test, testresultaat, interpretatie van testresultaat & daaropvolgend management en impact op relevante uitkomsten. Voor elk item is het vereiste kennisniveau vastgesteld. Het begrijpen van het concept testmanagementstrategie is de belangrijkste kenniscomponent, die alle andere essentiële kenniscomponenten met elkaar verbindt. Hoofdstuk 5 beschrijft vier uitgewerkte test-managementstrategieën voor testscenario’s met verschillende doelen en rollen en in verschillende settings als praktische en educatieve voorbeelden die aansluiten bij het onderzoek naar benodigde
RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw