Mariska Tuut

Samenvatting 261 NL kennis (de derde onderzoeksvraag). Ter educatie hebben we in elk voorbeeld concrete details nauwkeurig beschreven. De behoefte aan dergelijke uitgewerkte voorbeelden bleek tijdens de interviews die gehouden werden met de experts (zie hoofdstuk vier) en bij wetenschappelijke presentaties over dit onderwerp. De volgende testscenario’s zijn uitgewerkt: zelftesten, screening, diagnostische testen en follow-up testen. Deze voorbeelden kunnen gebruikt worden door richtlijnmethodologen, voorzitters van richtlijnwerkgroepen en richtlijntrainers om het begrip en de toepassing van het concept test-managementstrategie te faciliteren. Hoofdstuk 6 beschrijft een stap-voor-stap handleiding voor richtlijnontwikkelaars om een test-managementstrategie te specificeren ontwikkeld met behulp van co-creatie (de vierde onderzoeksvraag). De concept handleiding is getest onder gebruikers in een workshop met negentien zorgprofessionals en onderzoekers met expertise en/of interesse in richtlijnontwikkeling. De aangepaste handleiding hebben we vervolgens getest onder richtlijnwerkgroepleden in een voor-na design. Daarbij hebben we zeven richtlijnwerkgroepleden gevraagd om een uitgangsvraag over testen te formuleren, eerst zónder en daarna mét gebruik van de stap-voor-stap handleiding. De stap-voor-stap handleiding voor het specificeren van een testmanagementstrategie bestaat uit vijf blokken met vragen, gericht op populatie (inclusief zorgsetting en timing van de beoogde test), de indextest, relevante uitkomsten, de link tussen testen en uitkomsten, en de controletest. De gebruiker van de handleiding kan de volgorde van de stappen en vragen naar eigen inzicht aanpassen. Deelnemers vonden de stap-voor-stap handleiding nuttig voor het structuren van de uitgangsvragen en het definiëren van het doel en de impact van de test. Zij gaven aan de handleiding te willen gebruiken in een richtlijnwerkgroep. De stap-voor-stap handleiding kan richtlijnontwikkelaars helpen bij het definiëren van uitgangsvragen over testen door het identificeren van relevante elementen. Dit is een essentiële stap in richtlijnontwikkeling. Hoofdstuk 7 bevat een overzicht van de resultaten van dit proefschrift en de algemene discussie van de resultaten, inclusief sterke en zwakke punten in de onderzoeksaanpak. Het proefschrift benadrukt de uitdagingen bij het ontwikkelen van richtlijnaanbevelingen over testen, inclusief het gebrek aan bewijs voor cruciale elementen van een test-managementstrategie en de tijd die nodig is om de evidence adequaat te kunnen beoordelen. Begrip van het concept test-managementstrategie bij het ontwikkelen van richtlijnen over testen is cruciaal voor richtlijnwerkgroepleden. Daarnaast voorziet dit proefschrift in uitgewerkte voorbeelden van testmanagementstrategieën en een stap-voor-stap handleiding om test-

RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw