262 managementstrategieën te specificeren. Deze kunnen helpen om het belang van het concept test-managementstrategie te begrijpen en uitgangsvragen over testen te formuleren. Naast de concrete resultaten van de verschillende onderzoeken, heeft het onderzoek ook geleid tot kritische reflecties op het concept test-managementstrategieën. Deze omvatten het gebruik van meer inclusieve taal en de definitie van nadelige aspecten gerelateerd aan testen (test burden). Daarnaast viel op dat de bestaande literatuur veel aandacht besteedt aan diagnostische testen en dichotome testresultaten, terwijl andere doelen van testen (bijvoorbeeld follow-up of stadiëring) en andersoortige testresultaten (bijvoorbeeld continue) minder worden belicht. Ook wordt erkend dat testevaluatie in het kader van richtlijnontwikkeling gebeurt in een versimpelde versie van de werkelijkheid. Richtlijnontwikkelaars moeten zich hiervan bewust zijn. Daarnaast is het van belang om het bewustzijn van potentiële nadelen van testen te vergroten, niet alleen in de wetenschap en bij richtlijnontwikkeling, maar ook in de context van samen beslissen. Het implementeren van het concept van de testmanagementstrategie in beleidsontwikkeling in de gezondheidszorg kan mogelijk overmatig gebruik van testen, overdiagnostiek (zowel overmatige detectie als herdefinitie van aandoeningen) en daaropvolgende overbehandeling beperken. Dit heeft uiteraard ook betrekking op het evalueren van het netto voordeel van testen op relevante uitkomsten in het kader van richtlijnontwikkeling. Aanbevelingen voor de praktijk betreffen onder andere het benadrukken van het belang van het concept test-managementstrategie bij het actualiseren van handleidingen voor richtlijnontwikkeling, het meenemen van dit concept in training van richtlijnwerkgroepleden en andere richtlijnontwikkelaars en het ontwikkelen van een online tool waarmee richtlijnwerkgroepleden de test-managementstrategie eenvoudig kunnen specificeren. Aanbevelingen voor nader onderzoek zijn onder andere het identificeren van de benodigde kennis voor richtlijnmethodologen en richtlijnwerkgroepvoorzitters om aanbevelingen over testen te ontwikkelen, het evalueren van de stap-voor-stap handleiding voor het specificeren van de testmanagementstrategie in richtlijnwerkgroepen en het ontwikkelen en testen van educatieve strategieën en hulpmiddelen om richtlijnontwikkeling over testen te faciliteren.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw