Mariska Tuut

268 - Wat zijn de negatieve aspecten gerelateerd aan de test? Hiermee worden bedoeld: de belasting voor diegene die de test moet ondergaan en mogelijke bijwerkingen en complicaties van de test (bijvoorbeeld een kijkonderzoek van de dikke darm met voorbereidend laxeren en het risico op darmperforatie). - Wat zijn de consequenties van de testresultaten? Hiermee wordt bijvoorbeeld geruststelling, behandeling (inclusief bijvoorbeeld bijwerkingen en complicaties van behandeling) en monitoring bedoeld. - Wat zijn de belangrijke uitkomsten voor degenen die de test ondergaan? Dit worden relevante uitkomstmaten genoemd. Hiermee worden uitkomsten bedoeld waarvan zorggebruikers vinden dat ze beter worden, bijvoorbeeld minder kans op sterfte, minder ziektelast of betere kwaliteit van leven. Al deze overwegingen hebben invloed op de vraag of testen in een bepaalde situatie zinvol is. Dit wordt schematisch weergegeven in een zogenoemde testmanagementstrategie (Figuur 1). Vraag Test-management strategie Situatie (bij wie wordt testen precies overwogen?) Testen (welke test(en), inclusief doel en rol) Testresultaat (terecht afwijkend, onterecht afwijkend, terecht nietafwijkend, onterecht niet-afwijkend, nietconclusief) Burden (bijwerkingen, complicaties, moeite) Impact op uitkomsten die voor mensen relevant zijn (bijv. sterfte, ziektelast, kwaliteit van leven) Interpretatie testresultaten en daaropvolgend management (bijv. behandeling, afwachten, monitoring, nieuwe testen) Burden (bijwerkingen, complicaties, moeite) Figuur 1. Schematische weergave van de test-managementstrategie Er is vaak weinig wetenschappelijk bewijs dat direct antwoord geeft op de vraag of testen in een bepaalde situatie bijdraagt aan relevante uitkomsten. Daarom moeten voor de ontwikkeling van een richtlijnen meestal alle stappen apart geanalyseerd worden. Dat kost veel tijd. Bovendien is specifieke kennis nodig voor het ontwikkelen van richtlijnen over testen. We hebben een handleiding ontwikkeld die daarbij kan helpen. En om een testmanagementstrategie goed te kunnen begrijpen, hebben we een aantal voorbeelden uitgewerkt. Een van die voorbeelden is weergegeven in figuur 2. De belangrijkste boodschap van dit proefschrift is dat richtlijnontwikkelaars het belang van de test-managementstrategie inzien. Een goede testaccuratesse alleen is niet genoeg; het gaat om de impact van testen op relevante uitkomsten. Alleen dan kunnen mensen beter worden van testen.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw