leerkrachtprofessionalisering te bevorderen en ervoor te zorgen dat nieuw verworven kennis direct wordt toegepast in de praktijk (Edelson et al., 2021; Haas et al., 2021). 5.2 Ontwerpgericht onderzoek in vakintegratie van natuur & techniek en lees- en schrijfonderwijs In antwoord op onderzoeksvraag 2 kunnen we concluderen dat ontwerpgericht onderzoek heel geschikt lijkt om de kloof tussen wetenschap en praktijk te overbruggen binnen het veld van geïntegreerd onderwijs in natuur & techniek en taalonderwijs. Hoewel bevindingen uit wetenschappelijk onderzoek zeer relevant kunnen zijn voor de onderwijspraktijk, geven ze nog niet op een voor leraren bruikbaar niveau weer wat er precies onderwezen moet worden (Seidenberg et al., 2020; Vanderlinde & Van Braak, 2010). Actief bezig zijn met de ontwerpprincipes genereert een hoge betrokkenheid en een gevoel van eigenaarschap (Binkhorst et al., 2017), wat ook duidelijk was in onze studie. We merkten dat het itereren van meerdere ontwerpcycli en het toepassen van triangulatie bij het verzamelen van gegevens ervoor zorgden dat het ontwerp geschikt was voor de onderwijspraktijk (McKenney & Reeves, 2018). Het ontwerpen van onderwijsmateriaal waarin natuur & techniek wordt geïntegreerd met taalonderwijs is echter geen alledaagse activiteit voor leerkrachten. In ontwerpgericht onderzoek worden ze bovendien uitgenodigd om ontwerpprincipes toe te passen waar ze weinig kennis van hebben en geen ervaring mee hebben vanuit hun eigen onderwijspraktijk. Daarom is een essentiële voorwaarde voor het succes van een ontwerpgericht project, die blijkt uit onze resultaten en die aansluit bij gerelateerd onderzoek, dat ontwerpteams voldoende ondersteuning krijgen bij het uitvoeren van hun ontwerptaak. Dit omvat organisatorische ondersteuning, maar ook procesondersteuning en vooral ondersteuning van experts bij het toepassen van de ontwerpprincipes (Smit et al., 2018; Voogt et al., 2016). Een aandachtspunt hierbij zou de taakverdeling in het project kunnen zijn. Binnen de bandbreedte van aan de ene kant leerkrachten alleen lesmaterialen laten testen, of aan de andere kant leerkrachten vanaf het eerste begin lesmaterialen laten ontwerpen, zijn verschillende taakverdelingen mogelijk. Leerkrachten zouden bijvoorbeeld betrokken kunnen worden bij het ontwerpproces door ideeën te genereren en feedback te geven tijdens het ontwerpproces, terwijl onderzoekers de ontwerptaak op zich nemen. Dit zou deelname aan een ontwerponderzoek ook minder intensief kunnen maken voor leerkrachten, terwijl ze toch nauw betrokken zijn bij het ontwerpproces. Ondanks positieve onderzoeksresultaten ten aanzien van zowel taalvaardigheid als vakinhoudelijke kennis, wordt de integratie van natuur- en techniekonderwijs met lezen en schrijven zelden toegepast in het Nederlandse basisonderwijs. Onze studie laat zien dat ontwerpgericht onderzoek een nuttige aanpak kan zijn om leerkrachten kennis te laten maken met een dergelijke innovatie. Net als in andere ontwerpgerichte studies (Binkhorst et al., 2017; Fazio & Gallagher, 2018; 2019) merkten we een grote betrokkenheid en vooral een gevoel van eigenaarschap bij de deelnemende leerkrachten. Deelname aan het project veranderde het perspectief van leerkrachten op de integratie van natuur & techniek met 100
RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw