Hilde Kooiker-den Boer

102 5. Begrijpend lezen in Natuur- en Techniekonderwijs: tekststructuur als brug tussen tekstbegrip en kennis Samenvatting Natuur- en techniekonderwijs biedt een functionele context voor lees- en schrijfactiviteiten. Eerdere interventies voor een geïntegreerde aanpak van natuur & techniek hebben positieve effecten laten zien op zowel taalvaardigheid als vakinhoudelijke kennis. Waar dergelijke interventies zich vaak richtten op de rol van woordenschat, was de huidige FLINT-interventie gericht op tekststructuurinstructie voor lezen en schrijven binnen natuur & techniek. Veelvoorkomende informatieve tekststructuren (chronologie, vergelijking, oorzaak-gevolg en probleem-oplossing) kunnen verbonden worden met verbanden die gelegd dienen te worden voor het doorgronden van vakinhoudelijk concepten binnen natuur- en techniekonderwijs. We onderzochten de effecten van de FLINT-interventie (4 leeslessen, 3 schrijflessen en 2 onderzoekslessen) op tekstbegrip, samenvattingsvaardigheden, schrijfvaardigheid en vakinhoudelijke kennis van leerlingen in groep 6. Leerkrachten en leerlingen waren enthousiast over de lessenserie, maar in vergelijking met een andere geïntegreerde aanpak van taal en natuur & techniek (zonder tekststructuurelementen) vonden we geen extra effecten van tekststructuurinstructie op een van de uitkomstmaten. Aangezien verschillende meta-analyses wel de voordelen van tekststructuurinstructie aantoonden, geven we alternatieve verklaringen voor deze bevindingen en suggesties voor toekomstig onderzoek. Dit hoofdstuk is ingediend ter publicatie als: Kooiker-den Boer, H. S., Sanders, T. J. M., Evers-Vermeul, J. (SUBMITTED). Begrijpend lezen in Natuur- en Techniekonderwijs: tekststructuur als brug tussen tekstbegrip en kennis 5 103

RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw