Hilde Kooiker-den Boer

106 samenvattingstaken of bij het voorbereiden van een schrijftaak en zijn vooral effectief als leerlingen deze zelf invullen of tekenen (Bogaerds-Hazenberg et al., 2021; Pyle et al., 2017). Binnen de context van natuur- en techniekonderwijs kunnen ze bovendien begrip van de vakinhoudelijke concepten ondersteunen (O’Donnell et al., 2002; Romance & Vitale, 2001). In de lessenseries werden hands-on onderzoeksactiviteiten en lees- en schrijfactiviteiten in samenhang aangeboden met daarbij een focus op het vergroten van kennis over tekststructuren in informatieve teksten. Daarbij werkten we met een themagerichte aanpak waarbij concepten uit de natuur & techniek-leerlijn het uitgangspunt vormden (Van Graft & Klein Tank, 2018). Leerlingen verkenden deze concepten door middel van hands-on onderzoeksactiviteiten, maar ook door het lezen van informatieve teksten en het werken aan functionele schrijftaken. Uit de lesmaterialen die ontwikkeld waren in het ontwerponderzoek maakten we een selectie voor de lessenserie FLINT (Functioneel Lezen in Natuur- en Techniekonderwijs) die in de huidige interventie is ingezet. Deze lessenserie bestaat uit negen lessen: vier over suiker en vijf over elektriciteit en fossiele brandstoffen. Er waren drie typen lessen: leeslessen (4), schrijflessen (3) en onderzoekslessen (2). In deze lessenserie werden vier tekststructuren geïntroduceerd: chronologie, vergelijking, oorzaak-gevolg en probleem-oplossing. Een structuur werd steeds via directe instructie en modeling ingeleid aan de hand van een korte voorbeeldtekst. Vervolgens gingen de leerlingen in tweetallen zelf aan de slag met een tekst en werkten zij aan een samenvattingstaak met behulp van een graphic organizer. De schrijflessen waren gericht op het zelf toepassen van tekststructuren, opnieuw gebruikmakend van graphic organizers. De onderzoekslessen sloten aan bij de inhouden van de leesteksten en zorgden voor een functionele context voor de lees- en schrijfopdrachten. Bovendien werden in de handleiding suggesties aangedragen om mondeling aandacht te besteden aan coherentierelaties zoals oorzaak-gevolg of probleem-oplossing. Tabel 1 geeft een overzicht van de inhouden van de lessenserie. 5 107

RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw