Hilde Kooiker-den Boer

1 7 Tabel 1. Overzicht van de lessenserie FLINT met explicitering van de tekststructuurconditie en de controleconditie Les Type Leestekst Tekststructuurconditie Controleconditie 1. Hoe wordt suiker gemaakt? Van suikerbiet tot suikerpot Introductie tekststructuur chronologie. Samenvatten in stroomschema. Tekst lezen met sleutelvragen. Woordbetekenis afleiden uit de tekst. 2. Allerlei soorten suiker Verschillende soorten suiker ontdekken en hierover rapporteren 3. Bietsuiker en rietsuiker Bietsuiker of rietsuiker? Introductie tekststructuur vergelijking. Samenvatten in venndiagram. Tekst lezen met sleutelvragen. Nauwkeurig lezen. 4. Zelf schrijven over suiker Vergelijkingstekst schrijven over twee soorten suiker op basis van input les 3. Twee losse teksten schrijven over twee soorten suiker. 5. Hoe werkt een stroomkring? Onderzoeksles waarin een stroomkring wordt gebouwd en leerlingen een proefje met geleiding uitvoeren 6. Een handleiding schrijven Handleiding schrijven voor het bouwen van een stroomkring (chronologie) Infographic maken van een stroomkring 7. Fossiele brandstoffen Kolencentrales: niet goed voor het milieu! Introductie tekststructuur oorzaakgevolg. Samenvatten in schema. Tekst lezen met sleutelvragen. Tekst beoordelen op bruikbaarheid. 8. Van grijze stroom naar groene stroom Wij komen in actie! Introductie tekststructuur probleemoplossing. Samenvatten in schema. Tekst lezen met sleutelvragen. Tips bedenken om energie te sparen 9. Wat wij zelf kunnen doen Tekst schrijven over de inhouden van les 6 t/m 9. Zelf een tekststructuur kiezen en tekst voorbereiden m.b.v. een graphic organizer Brief schrijven aan de directie van de school om te wijzen op het belang van energie besparen + tips (argumentatieve tekst) 108

RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw