Hilde Kooiker-den Boer

10 bijdraagt aan hogere betrokkenheid bij leerlingen in beide vakgebieden (Bradbury, 2014; Graham et al., 2020; Hwang et al., 2022; Rhodes et al., 2024). Als we spreken van vakintegratie, is het van belang te duiden wat we daar precies onder verstaan. Op basis van verschillende eerder beschreven indelingen van vakintegratie stelden Gresnigt et al. (2014) de integratieladder samen (Tabel 1). Hierin worden vormen van vakintegratie geordend naar hun mate van complexiteit startend bij gescheiden vakken en uitlopend in een aanpak waarbij de lesdoelen niet meer gekoppeld zijn aan de afzonderlijke vakgebieden. Deze indeling helpt om vakoverstijgende onderwijsaanpakken te categoriseren. Zo plaatsen Gresnigt et al. (2014) het eerder genoemde CORI (Guthrie et al., 1999) onder geneste integratie, IDEAS (Romance & Vitale, 2001) onder multidisciplinair en Seeds of Science/Roots of Reading (Cervetti et al., 2012) onder interdisciplinair. In het verkennen van een vakoverstijgende aanpak van lees- en schrijfonderwijs in natuur & techniek voor het basisonderwijs in Nederland, hanteren we deze integratieladder als raamwerk dat kan helpen om verschillende vormen van integratie te duiden. Tabel 1. Integratieladder (Gresnigt et al., 2017) Naam Beschrijving Isolatie Gescheiden vakken, geen integratie. Vaak gezien als de traditionele manier van lesgeven. Connectie Losse vaklessen, maar de leraar legt expliciet een verbinding tussen de bestaande vakken en gaat er niet van uit dat de leerlingen dit zelf doen. Genest Binnen een vakles worden vaardigheden of inhoud van een ander vak aangesproken. De inhoud van het ene vak wordt gebruikt om het andere vak te verrijken. Multidisciplinair Twee of meer vakgebieden worden georganiseerd rond één thema. De disciplines houden hun eigen identiteit en lesdoelen maar in de lestijd komen meer vakken aan bod. Interdisciplinair In de lessen wordt niet meer gerefereerd naar de individuele vakgebieden. Lessen worden niet meer vanuit vakken benaderd, nadruk op vaardigheden en concepten die vakoverstijgend zijn in plaats van vakgebonden. Transdisciplinair De lesdoelen overstijgen de vakgebieden en komen voort uit de vragen en belevingswereld van de kinderen in plaats van de leraar. 1 11

RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw