Hilde Kooiker-den Boer

124 6. Vakdidactische kennisclips over tekststructuur: een verkennende studie binnen de pabo Samenvatting Kennis over de structuur van teksten draagt positief bij aan tekstbegrip, ook bij basisschoolleerlingen. In het Nederlandse basisonderwijs wordt hier echter nog weinig aandacht aan besteed. Om dit te veranderen is het essentieel dat leerkrachten voldoende kennis hebben over tekststructuur. De huidige Kennisbasis Nederlandse Taal voor de pabo schiet hier echter tekort. We ontwikkelden een serie kennisclips en onderzochten de kansen en belemmeringen van de inzet daarvan in de pabo. De voorkennis van pabostudenten over tekststructuur bleek gering, wat pleit voor meer aandacht voor dit onderwerp binnen de pabo. De studenten waardeerden de kennisclips en gaven bruikbare feedback om ze te verbeteren. We konden geen effect vaststellen van het bekijken van de clips op de kennistoetsscores, maar er was wel een positief effect op de vaardigheid om structuren in zelfgeselecteerde teksten te herkennen. Dit hoofdstuk is ingediend ter publicatie als: Kooiker-den Boer, H. S., Bogaerds-Hazenberg, S. T. M., Sanders, T. J. M., Evers-Vermeul, J. (SUBMITTED). Vakdidactische kennisclips over tekststructuur: een verkennende studie binnen de pabo 6 125

RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw