Hilde Kooiker-den Boer

1 Tabel 1. Inhouden van de kennisclips in deelstudie 2 Titel kennisclip Lengte (min) Beschrijving van de inhoud 1. Wat is tekstbegrip? 11.06 Introductie en uitleg aan de hand van voorbeelden van de deelprocessen die een rol spelen bij tekstbegrip: decoderen, woordbetekenis toekennen, grammaticale kennis gebruiken, inferenties maken en voorkennis activeren. Introductie en uitleg van het ConstructieIntegratiemodel. 2. Samenhang in teksten 8.52 Uitleg van het begrip coherentie en het onderscheid tussen referentiële en relationele coherentie. Samenhang en opbouw van teksten op zins-, alinea- en tekstniveau. Uitleg van het begrip tekststructuur en de wijze waarop tekststructuur gemarkeerd wordt: lay-out en talige middelen 3. Tekststructuur 11.45 Korte introductie over tekstsoorten en tekstdoelen. Uitleg van het belang van kennis over tekststructuur. Introductie van vijf tekststructuren (beschrijving, chronologie, vergelijking, oorzaak-gevolg, probleem-oplossing) aan de hand van voorbeeldteksten. 4. Leesstrategieën en tekststructuur: voorspellen en vragen stellen bij de tekst 8.20 Algemene introductie over de leesstrategie voorspellen en vragen stellen bij teksten. Voorbeelden van voorspellen en van vragen stellen bij een tekst vanuit de structuur van de tekst bij de voorbeeldteksten uit clip 3. 5. Leesstrategieën en tekststructuur: schematiseren met graphic organizers 5.30 Uitleg van wat graphic organizers zijn en hoe ze ingezet kunnen worden. Voorbeelden van graphic organizers gekoppeld aan de voorbeeldteksten uit clip 3. Momenten waarop graphic organizers ingezet kunnen worden in de leesles en mogelijkheden voor de schrijfles. 6 131

RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw