133 Studenten lijken het lastig te vinden om onderscheid te maken tussen tekstsoorten, tekstdoelen en tekstvormen. Een flink aantal studenten geeft antwoorden als: informeren, overtuigen of amuseren. In het clusteren zijn we soepel met deze antwoorden omgegaan, maar formeel genomen zijn dit natuurlijk tekstdoelen en geen tekstsoorten. Ook concrete tekstvormen of genres zoals gedicht, reclame of proza worden regelmatig genoemd. Tabel 3 laat zien welke elementen de studenten noemden in hun antwoord op de vraag: Leg in je eigen woorden uit wat tekststructuur is. Gemiddeld noemden ze 1.68 verschillende elementen uit dit overzicht (SD = 0.83). Tabel 3. Inhoudelijke elementen genoemd in de uitleg van wat tekststructuur inhoudt (N = 78) Inhoudelijke elementen Aantal keer genoemd Percentage studenten dat dit noemt Tekststructuur is de manier waarop een tekst is opgebouwd 66 85 Noemt een correct voorbeeld van een tekststructuur 33 42 De structuur van de tekst wordt zichtbaar in de lay-out 13 16 Incorrecte of onduidelijke uitspraak 11 14 Er is een verband tussen de structuur van een tekst en de tekstsoort 8 10 Tekststructuur kan worden gemarkeerd met talige middelen zoals signaalwoorden 4 5 Tekststructuur heeft te maken met de verbanden tussen verschillende tekstdelen 3 4 Er zijn verschillende tekststructuren 3 4 De structuur van een tekst kan invloed hebben op het leesproces 1 1 Onduidelijke of incorrecte uitspraken die werden gedaan waren bijvoorbeeld: Op welke manier de tekst is geschreven of Het taalgebruik in een tekst maakt denk ik ook onderdeel uit van de tekststructuur. Vier studenten wisten geen enkel kenmerk van tekststructuur te noemen. Met het oog op het ontwikkelen van de kennisclips is het interessant om te kijken in hoeverre studenten bekend waren met de vijf tekststructuren van Meyer (1975). Van deze vijf structuren noemden de studenten er gemiddeld 1.92 (SD = 1.37). Ook hier zijn we soepel omgegaan met het indelen van de antwoorden in de verschillende clusters. Tabel 4 laat zien hoe vaak de verschillende structuren zijn genoemd. Veel studenten noemden de structuren oorzaak-gevolg en probleem-oplossing. Er was geen enkele student die beschrijving noemde, maar hier hebben we wel structuren meegerekend die erop lijken, zoals opsomming en 134
RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw