Hilde Kooiker-den Boer

136 4. Deelstudie 2. Waardering van de kennisclips Het doel van deelstudie 2 was het testen, evalueren en bijstellen van de ontwikkelde kennisclips (zie Tabel 1 voor een overzicht van de inhouden). Aan deze deelstudie namen 68 tweedejaars pabostudenten deel die de eerdergenoemde cursus volgden (zie paragraaf 3.1). 4.1 Methode Ter voorbereiding op het tweede en vierde college van de cursus werd de studenten gevraagd enkele kennisclips te bekijken en per kennisclip een waarderingsvragenlijst in te vullen en suggesties ter verbetering te doen. Vijf vijfpunts-schaalvragen gingen over de inhoud van de clips en twee over de lengte en vormgeving. In reactie op twee open vragen konden studenten per clip aangeven welke onderdelen er duidelijker uitgelegd konden worden en welke tips ze hadden om de kennisclip te verbeteren. Om de mogelijkheden te inventariseren die studenten zien voor de inzet van kennisclips binnen de opleiding in het algemeen is aan het eind van de cursus een afsluitende vragenlijst afgenomen. Hierin zijn acht toepassingsmogelijkheden voorgelegd waarbij studenten op een schaal van 1 tot 5 aangaven in hoeverre ze hiervan gebruik zouden willen maken. Daarnaast hebben we gevraagd of ze de spreker in beeld wilden zien en wat studenten zien als de ideale lengte van kennisclips. In een open vraag konden ze nog andere toepassingsmogelijkheden noemen. De antwoorden op de open vragen zijn eerst open gecodeerd en vervolgens axiaal (Miles et al., 2018), waarbij antwoorden werden samengevoegd tot betekenisvolle clusters. 4.2 Resultaten Tabel 5 geeft een overzicht van de gemiddelde scores op de vragen over de inhouden van de kennisclips. Alle gemiddelde scores op de waarderingsvragen wijken positief af van de score 3, het neutrale midden van de scoreschaal (.001 > p < .04). De studenten waren dus tevreden over de inhoud van de kennisclips. Ze vonden de uitleg duidelijk (stelling 1), de inhouden waren tamelijk nieuw voor hen (stelling 2) en de clips boden een aanvulling op de inhouden van de Kennisbasis (stelling 3). Op deze drie stellingen zien we geen verschillen in scores tussen de clips (alle p’s ≥ .12). Als onderwerpen die duidelijker uitgelegd kunnen worden, noemden ze bij clip 1 vooral het gedeelte over grammaticale kennis en bij clip 2 het begrip coherentie. Hier noemden meerdere studenten ook dat ze de veelheid aan relatief onbekende begrippen lastig vonden. Bij clip 3 gaven meerdere studenten aan meer informatie te willen over combinaties van structuren en het detecteren van verschillen tussen tekststructuren. 6 137

RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw