137 Tabel 5. Gemiddelde waardering van de inhoud van de kennisclips (en standaarddeviaties, scores 1-5) Clip 1 (n = 68) Clip 2 (n = 68) Clip 3 (n = 67) Clip 4 (n = 66) Clip 5 (n = 66) 1. De uitleg is duidelijk 4.35 (0.81) 4.29 (0.81) 4.33 (0.75) 4.33 (0.62) 4.32 (0.68) 2. Bevat nieuwe informatie 3.93 (0.76) 4.04 (0.74) 3.72 (0.93) 3.94 (0.74) 3.97 (0.80) 3. Biedt aanvulling op de Kennisbasis 4.12 (0.86) 4.01 (0.66) 4.01 (0.77) 4.17 (0.54) 4.20 (0.64) 4. Sluit aan bij mijn voorkennis 3.96 (0.84) 3.78 (0.93) 4.27 (0.83) 4.20 (0.59) 4.12 (0.67) 5. Helpt om beter leesonderwijs te geven 3.56 (0.70) 3.66 (0.77) 3.75 (0.82) 4.00 (0.78) 3.98 (0.71) Bij de aansluiting op de voorkennis (stelling 4) waardeerden studenten clips gemiddeld verschillend (F(4, 61) = 5.35, p < .001). Kennisclip 2 (zie Tabel 1) over het begrip coherentie lijkt minder goed aan te sluiten op voorkennis dan de drie laatste clips (alle p’s ≤ .008). Ook in de aansluiting bij de praktijk (stelling 5) waren er verschillen in waardering tussen de clips (F(4, 61) = 4.84, p = .002). De laatste twee kennisclips, die meer praktijkgericht van aard waren (zie Tabel 1), kregen voor aansluiting bij de praktijk een hogere beoordeling dan de eerste, theoretisch georiënteerde kennisclip (p = .005 en p = .002 ten opzichte van clip 4 en 5 respectievelijk). Voor de eveneens theoretisch georiënteerde tweede kennisclip ligt de waardering in dezelfde lijn, al bleek het contrast met de twee toepassingsgerichte clips niet significant (beide p’s = .057). Deze uitkomsten passen bij de kwalitatieve opmerkingen waarin verdere doorvertaling naar de eigen onderwijspraktijk meermaals als verbeterpunt werd genoemd. Studenten noemden de volgende algemene pluspunten over de inhoud van de kennisclips: - de duidelijke en stapsgewijze uitleg; - het gebruik van voorbeelden om lastige begrippen uit te leggen; - de schematische overzichten van de inhoud; - de onderlinge samenhang van de clips. Een suggestie ter verbetering was om aan het begin van iedere clip een overzicht te geven van de inhoud en aan het eind een samenvatting toe te voegen. Tabel 6 geeft een overzicht van de waardering van de lengte en vormgeving van de kennisclips. 138
RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw