Hilde Kooiker-den Boer

138 Tabel 6. Gemiddelde waardering lengte en vormgeving van de kennisclips (en standaarddeviaties) Clip 1 (n = 68) Clip 2 (n = 68) Clip 3 (n = 67) Clip 4 (n = 66) Clip 5 (n = 66) Lengte clip (minuten en seconden) 11.06 8.52 11.45 8.20 5.30 Clip heeft een prettige lengte (1-5) 3.44 (1.01) 3.90 (1.04) 3.28 (1.08) 4.11 (0.83) 4.42 (0.73) Clip heeft een aantrekkelijke vormgeving (1-5) 3.66 (0.84) 3.68 (0.95) 3.75 (0.80) 3.84 (0.85) 3.83 (0.82) De gemiddelde waardering van de lengte verschilt tussen clips (F(4, 61) = 16.90, p < .001). De studenten zijn het minst enthousiast over de twee langste clips (1 en 3). De waardering van de lengte van clip 1 is lager dan die voor clip 2, 4 en 5 (alle p’s ≤.001). Dit geldt ook voor clip 3 ten opzichte van clip 2, 4 en 5 (alle p’s ≤ .001). De uitkomsten van de vragenlijst aan het eind van de cursus sluiten hier bij aan. Veel studenten (65%) gaven aan een duur van 5-10 minuten de ideale lengte van een kennisclip te vinden, 30% heeft liever kortere clips (0-5 minuten) en slechts 5% vindt 10-15 minuten een ideale lengte. Qua vormgeving zijn de gemiddelde scores van de clips vergelijkbaar (F(4, 61) = 0.91, p = .47). De scores zijn gematigd positief. In de kwalitatieve opmerkingen gaven studenten aan dat de vormgeving aantrekkelijker zou kunnen en dat de voice-over levendiger en vlotter zou mogen. Op de vraag naar een voorkeur voor een kennisclip waarbij de spreker in beeld is of waarin alleen de stem te horen is, geeft 55% van de respondenten aan geen voorkeur te hebben, 27.5% vindt het fijner om de spreker in beeld te hebben en 17.5% geeft er de voorkeur aan om alleen de stem te horen. Uit de analyse van de verschillende gebruiksmogelijkheden van kennisclips blijkt dat studenten kennisclips vooral zien als middel om leerstof extra te oefenen en zich voor te bereiden op een toets (zie Tabel 7, stelling 6 en 7). Ze zien de kennisclips duidelijk als een aanvulling en niet als een vervanging voor lessen die door docenten gegeven worden (zie stelling 2 en 3). De suggesties die studenten zelf nog doen over de inzet van kennisclips binnen de pabo overlappen deels met de al voorgelegde mogelijkheden. Ze vinden kennisclips vooral handig bij het studeren voor een tentamen en om lastige en/of belangrijke stof te herhalen. Verder lijkt het hen zinvol om de clips in te zetten om tijdswinst te boeken in lessen, bijvoorbeeld door voorafgaand een clip te bekijken. Ook de combinatie met opdrachten maken om hun begrip te testen vinden ze fijn, evenals de mogelijkheid van kennisclips waarin instructie wordt gegeven voor een studie- of praktijkopdracht. 6 139

RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw