187 Swart, N. M., Gubbels, J., In ’t Zandt, M., Walbers, M. H. J. & Segers, E. (2023). PIRLS2021: Trends in leesprestaties, leesattitude en leesgedrag van tienjarigen uit Nederland. Expertisecentrum Nederlands. Tilson, J. L., Castek, J., & Goss, M. (2010). Exploring the influence of science writing instruction on fourth graders’ writing development. In R.T. Jimenez, V. J. Risko, M. K. Hundley, D. W Rowe, & C. S. Keyes (red.), 59th yearbook of the National Reading Conference (pp. 117-134). Literacy Research Association. Toste, J. R., Didion, L., Peng, P., Filderman, M. J., & McClelland, A. M. (2020). A metaanalytic review of the relations between motivation and reading achievement for K– 12 students. Review of Educational Research, 90(3), 420-456. https://doi.org/10.3102/0034654320919352 Van Alten, D. C., Phielix, C., Janssen, J., & Kester, L. (2019). Effects of flipping the classroom on learning outcomes and satisfaction: A meta-analysis. Educational Research Review, 28, 100281. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2019.05.003 Van Beek, W., & Verhallen, M. (2012). Taal een zaak van alle vakken, geïntegreerd taalen zaakvakonderwijs op de basisschool. Coutinho. Van den Broek, P., Helder, A., Espin, C., & Van der Liende, M. (2021). Sturen op begrip: Effectief leesonderwijs in Nederland. Rapportage aan de vaste 2e kamer commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen. Universiteit Leiden. https://www.universiteitleiden.nl/binaries/content/assets/algemeen/nieuws/effectief -leesonderwijs-in-nederland-eindrapportage.pdf Van den Broek, P., Kendeou, P., Lousberg, S., & Visser, G. (2011). Preparing for readingcomprehension: Fostering text comprehension skills in preschool and early elementary school children. International Electronic Journal of elementary education, 4(1), 259-268. https://iejee.com/index.php/IEJEE/article/view/223 Van der Leeuw, B., Israël, T., Pauw, I., & Schaufeli, A. (2009). Kennisbasis Nederlandse taal voor de lerarenopleiding basisonderwijs. HBO-raad. Van der Leeuw, B., Meestringa, T., Van Silfhout, G., Smit, J., Hoogeveen, M., Prenger, J., Langberg, M., & Jansma, N. (2017). Nederlands: Vakspecifieke trendanalyse 2017. SLO. https://www.slo.nl/@4577/nederlands-1/ Vanderlinde, R., & Van Braak, J. (2010). The gap between educational research and practice: Views of teachers, school leaders, intermediaries and researchers. British Educational Research Journal, 36(2), 299-316. https://doi.org/10.1080/01411920902919257 Van der Zee, S., Gijsel, M., & Doppenberg, J. (2015). De opbrengsten van geïntegreerd wetenschap en techniekonderwijs op de lerarenopleiding basisonderwijs. Tijdschrift voor lerarenopleiders, 36(1), 53-64. https://docplayer.nl/13331291-De-opbrengstenvan-geintegreerd-wetenschap-en-techniekonderwijs-op-de-lerarenopleidingbasisonderwijs.html#google_vignette Van Dijk, T. A., & Kintsch, W. (1983). Strategies of discourse comprehension. Academic Press. 188
RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw