Hilde Kooiker-den Boer

188 Van Gelderen, A. (2018). Begrijpend lezen: wat is dat? De componenten die een rol spelen bij begrijpend lezen. SLO. http://downloads.slo.nl/Repository/begrijpend-lezen-wat-isdat.pdf. Van Gelderen, A. & Van Schooten, E. (2011). Taalonderwijs; een kwestie van ontkavelen. Openbare les in duplo. Presentatie van het Lectoraat Taalverwerving en Taalontwikkeling bij het Instituut voor Lerarenopleidingen van Hogeschool Rotterdam. Rotterdam University Press van Hogeschool Rotterdam. Van Graft, M., & Kemmers, P. (2007). Onderzoekend en ontwerpend leren bij Natuur en Techniek. Basisdocument over de didactiek voor onderzoekend en ontwerpend leren in het primair onderwijs. Stichting Platform Bèta Techniek. Van Graft, M., & Klein Tank, M, (2018) Wetenschap & technologie in het basis- en speciaal onderwijs: Richtinggevend leerplankader bij het leergebied Oriëntatie op jezelf en de wereld (2e gewijzigde druk). SLO. Vanhooren, S., Pereira, C., & Bolhuis, M. (2017). Iedereen taalcompetent! Visie op de rol, de positie en de inhoud van het onderwijs Nederlands in de 21ste eeuw. Algemeen Secretariaat Nederlandse Taalunie. http://taalunieversum.org/sites/tuv/files/downloads/Iedereen_taalcompetent.pdf. Van Silfhout, G., Evers-Vermeul, J., & Sanders, T. J. M. (2014). Establishing coherence in schoolbook texts: How connectives and layout affect students’ text comprehension. Dutch Journal of Applied Linguistics, 3, 1-29. https://dx.doi.org/10.1075/dujal.3.1.01sil Van Silfhout, G., Evers-Vermeul, J. & Sanders, T. J. M. (2015). Connectives as processing signals: How students benefit in processing narrative and expository texts. Discourse Processes, 52(1), 47-76. https://doi.org/10.1080/0163853X.2014.905237 Van Veen, R., Evers-Vermeul, J., Sanders, T. J. M. & Van den Bergh, H. (2014). “Why? Because I’m talking to you!” Parental input and cognitive complexity as determinants of children’s connective acquisition. In H. Gruber & G. Redeker (red.), The pragmatics of discourse coherence: Theories and applications (pp. 209-242). John Benjamins. https://doi.org/10.1075/pbns.254.08vee Verhoeven, L., & Perfetti, C. (2008). Advances in text comprehension: Model, process and development. Applied Cognitive Psychology: The Official Journal of the Society for Applied Research in Memory and Cognition, 22(3), 293-301. https://doi.org/10.1002/acp.1417 Vernooy, K. (2012). Het verbeteren van de leesvaardigheid nader bekeken. Orthopedagogiek: Onderzoek en Praktijk, 52(5), 210-223. Vis, M., De Glopper, K., & Stukker, N. (2023). Genredidactiek: Nut en noodzaak van genrekennis en -bewustzijn in het lees- en schrijfonderwijs. In J. Dera, J. Gubbels, J. van der Loo, & J. van Rijt (red.), Vaardig met vakinhoud: Handboek vakdidactiek Nederlands (pp.93-103). Uitgeverij Coutinho. Voogt, J. M., Pieters, J. M., & Handelzalts, A. (2016). Teacher collaboration in curriculum design teams : Effects, mechanisms, and conditions. Educational Research and Evaluation, 22(3-4), 121-140. https://doi.org/10.1080/13803611.2016.1247725 R 189

RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw