Hilde Kooiker-den Boer

193 Probleemoplossing De vraag of taak vereist het nadenken over een of meer oplossingen voor een probleem zoals bijvoorbeeld (7). In onze analyse hebben we 'probleem' ruim geïnterpreteerd. Dit kan ook een doel zijn dat bereikt moet worden of een ontwerpvraag zoals in (8). Meerkeuzevragen zoals (9) werden ook meegenomen. 7 Als de handgrepen van een pan ook van staal zijn, kun je de pan niet goed vastpakken. Hoe kan dit worden opgelost? Wat denk jij? Schrijf het op. (Blink Wereld, groep 4, unit 6.2, les 1, werkblad) 8 Ontwerp een hut waar je warm blijft tijdens het kamperen. (Argus Clou, groep 7, p. 18) 9 Je wilt veel koolhydraten én eiwitten binnenkrijgen. Welk van de twee gerechten kies je? Kruis het goede antwoord aan. 0 Een boterham met jam. 0 Een boterham met worst. (Argus Clou, groep 5, p. 80) Vergelijking Twee of meer voorwerpen of verschijnselen moeten worden vergeleken en verschillen en/of overeenkomsten moeten worden vermeld, zoals in (10). We hebben alleen sorteeropgaven zoals (11) opgenomen, waarbij begrippen in verschillende categorieën moesten worden ingedeeld en deels in meerdere categorieën pasten. Sorteervragen waarbij begrippen in twee of meer categorieën werden ingedeeld zonder overlap, zoals in (12), werden niet opgenomen. 10 Zoek een afbeelding van een ligfiets. Vergelijk de ligfiets met een gewone fiets. Wat is hetzelfde? Wat is anders? (Naut, groep 5, p. 63) 11 Wat hoort bij de bol? En wat hoort bij de knol? Kruis de goede antwoorden aan. Let op: sommige woorden horen bij de bol én bij de knol. (Argus Clou, groep 5, p. 4) lamp knol Er zit voeding in. 0 0 Er groeit een bloem uit. 0 0 Heeft lagen als een ui. 0 0 Dik stuk van de stengel. 0 0 194

RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw