219 Dankwoord Op mijn laatste werkdag voor de zomervakantie van dit jaar, ruimde ik mijn bureaulade op. Tussen een stapel papieren kwam een blaadje van een scheurkalender tevoorschijn dat ik een paar jaar geleden bewaarde. Op dat blaadje stond de quote: “Geniet van het onderzoeken. Als het onderzoeken langer duurt dan je had verwacht, geniet je gewoon langer.” Als ik iets heb geleerd in de afgelopen jaren, is het dat onderzoek altijd langer duurt dan verwacht, maar wat ben ik dankbaar dat ik kan zeggen dat ik er van het begin tot het eind voornamelijk van heb genoten. Dat ik er op die manier op terug kan kijken, is te danken aan een groot aantal mensen. Als eerste Ted Sanders en Jacqueline Evers-Vermeul, mijn promotoren. Ted, wat ben ik blij dat je onmiddellijk zo enthousiast reageerde op de mail die ik je stuurde in het voorjaar van 2017 waarin ik mijn eerste plannen voor het aanvatten van een promotieonderzoek aan je voorlegde. Die plannen waren zeer praktijkgericht en lagen wat dat betreft best wat buiten jouw comfortzone. Wat fijn dat je dit toch aanging, veel dank voor de ruimte en het vertrouwen dat je Jacqueline en mij daarin hebt gegeven. Zo’n veertien jaar na mijn afstuderen aan de Universiteit Utrecht bleek jouw wijze van begeleiden nog niet veranderd: scherp en tot de kern, daarmee steeds uitdagend om het beste uit mezelf te halen, maar altijd ook met humor en met oog voor mij als persoon. Jacqueline, wat ben ik blij dat Ted mij, vrijwel onmiddellijk na dat eerste mailtje, met jou in contact bracht. Een betere dagelijks begeleider en copromotor had ik me niet kunnen wensen: iemand met zoveel kennis over vakdidactisch onderzoek en zoveel ervaring in het begeleiden van promovendi. Vanaf dag één hadden we een goede klik. Wat heb ik ontzettend veel van jou geleerd: over onderzoek doen, maar vooral ook over het schrijven van teksten met een heldere structuur. Dank voor je geduld, je toewijding en je flexibiliteit. We hebben hard gewerkt maar er waren ook veel gezellige koffiemomentjes die ik zeker ga missen! Dit promotieonderzoek was mogelijk dankzij een lerarenbeurs van NWO, veel dank daarvoor. Ook de leden van de leescommissie wil ik op deze plek hartelijk danken voor de tijd die zij hebben genomen om mijn proefschrift kritisch door te nemen. Veel dank aan de leerkrachten die het, samen met mij, aandurfden om te pionieren in hun leesonderwijs. Dank voor jullie tijd, jullie betrokkenheid en vooral ook jullie enthousiaste deelname in het ontwerpteam. Hetzelfde geldt voor de leerkrachten die deelnamen aan de effectstudie en voor de studenten van de pabo die gedegen feedback gaven op mijn kennisclips. Wat was het fijn om, vijftien jaar na mijn afstuderen, weer terug te komen aan de Trans, daar oude bekenden tegen te komen, maar ook veel nieuwe mensen te leren kennen. Dank aan de collega’s van de onderzoeksgroep Taal & Educatie voor de fijne contacten en de leerzame bijeenkomsten. In het bijzonder wil ik hier Nina Sangers en Suzanne Bogaerds-Hazenberg noemen. Wat was het fijn om met jullie te kunnen sparren over onze onderzoeken maar ook om te kletsen over allerlei andere onderwerpen en om tijdens online koffiemomentjes even stoom af te blazen. Nina en ik waren elkaars tweede codeur in onze corpusanalyses. Wat heb 220
RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw