Hilde Kooiker-den Boer

221 Over de auteur Na het behalen van haar vwo-diploma, koos Hilde Kooiker voor de opleiding tot leerkracht basisonderwijs aan de Hogeschool Zeeland. Ze specialiseerde zich daar in het geven van onderwijs aan het jonge kind. Aansluitend aan de pabo studeerde Hilde Nederlandse taal en cultuur aan de Universiteit Utrecht waar ze in 2003 cum laude slaagde in de afstudeerrichting communicatiekunde. In haar afstudeerproject, dat aansloot bij het promotieonderzoek van Jentine Land, deed ze onderzoek naar het begrip en de waardering van studieboekteksten in het vmbo. Vanaf 2002 was Hilde werkzaam als leerkracht in het basisonderwijs in verschillende groepen en ze vervulde ook enkele jaren de functie van intern begeleider. In september 2012 maakte ze de overstap naar het hoger onderwijs en werd ze docent Nederlands aan de pabo van HZ University of Applied Sciences in Vlissingen. Naast het geven van lessen Nederlands voerde ze hier een breed palet aan taken uit, zoals stage- en afstudeerbegeleiding, het lidmaatschap van de examencommissie en curriculumontwerp. Dankzij een promotiebeurs voor leraren van NWO kon Hilde in 2018 starten met haar promotieonderzoek waar dit proefschrift het resultaat van is. Ze deed dit als buitenpromovenda aan de Universiteit Utrecht onder begeleiding van Ted Sanders en Jacqueline Evers-Vermeul. Gedurende haar promotieonderzoek presenteerde Hilde haar onderzoeksresultaten op praktijkgerichte conferenties (HSN, ResearchED, Kenniscentrum Begrijpend Lezen) maar ook op wetenschappelijke conferenties (ESERA, ST&D, EARLI). Vanaf het najaar van 2021 werkte Hilde ook deels voor het Lectoraat Excellence and Innovation in Education van HZ. Zij richtte daar de Werkplaats Onderwijsonderzoek Leesvaardigheid op, een netwerk waarin onderzoekers en onderwijsprofessionals uit het basisonderwijs, voortgezet onderwijs en het mbo en ook de bibliotheken op onderzoeksmatige wijze samenwerken aan de versterking van het leesonderwijs. Met ingang van 1 augustus 2024 is Hilde volledig overgestapt naar dit lectoraat en is zij daar werkzaam als onderzoeker. 222

RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw