Hilde Kooiker-den Boer

44 3. Tekststructuuronderwijs in lessen Natuur & Techniek: welke mogelijkheden bieden lesmethodes? Samenvatting Een groot aantal onderzoeken heeft aangetoond dat tekststructuurinstructie effectief is. Onderzoeksresultaten pleiten bovendien voor de integratie van leesonderwijs in de zaakvakken. Met het oog op het Component model of Reading, dat het belang van ecologische componenten zoals leermaterialen onderstreept, hebben we een materiaalanalyse uitgevoerd van zeven Nederlandse lesmethodes voor natuur- en techniekonderwijs, ontwikkeld voor groep 5-8, om te onderzoeken in hoeverre deze materialen geschikt zijn voor tekststructuurinstructie. De resultaten laten zien dat de materialen weliswaar mogelijkheden bieden voor tekststructuurinstructie, maar niet geschikt zijn voor een stapsgewijze implementatie en oefening van kennis en vaardigheden met betrekking tot tekststructuur. De leerboeken bieden te weinig overzichtelijke, enkelvoudig gestructureerde teksten, en niet alle tekststructuren zijn voldoende vertegenwoordigd. Methodes verschillen sterk in tekstlengte, segmentatie en gebruik van inleidingen. Illustraties en opdrachten sluiten nauwelijks aan op de tekststructuur. Deze resultaten geven aanleiding voor ontwerpgericht onderzoek waarin materialen worden ontwikkeld waarin tekststructuurinstructie wordt geïntegreerd in zaakvakonderwijs. Een Engelstalige versie van dit hoofdstuk is verschenen als: Kooiker-den Boer, H. S., Sanders, T. J. M. & Evers-Vermeul, J. (2023). Teaching text structure in science education: What opportunities do textbooks offer? Dutch Journal of Applied Linguistics, 12, 1-38. https://doi.org/10.51751/dujal11325 3 45

RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw