Hilde Kooiker-den Boer

53 bijbehorende opdracht wordt leerlingen gevraagd om de begrippen ‘peuter’, ‘puber’, ‘baby’ etc. te koppelen aan een tijdlijn waardoor ze zich bewust worden van de volgorde van de inhouden in de tekst. Verschillende wetenschappers hebben het belang benadrukt van het gebruikmaken van schrijftaken als onderdeel van tekststructuurinstructie (Hebert et al., 2016; Ray & Meyer, 2011). Ook schrijfactiviteiten kunnen helpen om leerlingen bewust te maken van de structuur van teksten. In onze materiaalanalyse hebben we de opdrachten onderzocht om na te gaan in hoeverre deze ingezet kunnen worden in tekststructuuronderwijs. 3. Methode We hebben een materiaalanalyse uitgevoerd van Nederlandse lesmethodes voor natuur- en techniekonderwijs in de basisschool. In dit hoofdstuk beschrijven we onze methodologische aanpak. In paragraaf 3.1. bespreken we op welke wijze de materialen geselecteerd zijn. Paragraaf 3.2. beschrijft de wijze waarop de materialen zijn geanalyseerd en in paragraaf 3.3. wordt de interbeoordelaarsbetrouwbaarheid gerapporteerd. De aanpak van de statistische analyse wordt beschreven in paragraaf 3.4. 3.1 Selectie van materialen We selecteerden vijf lesmethodes natuur & techniek van de vier grootste educatieve uitgevers voor het basisonderwijs in Nederland (Malmberg, Thieme Meulenhoff, Zwijsen en Noordhoff Uitgevers), en voegden daar twee lesmethodes aan toe die een innovatieve aanpak hanteren: Alles-in-1 is een thematisch georganiseerde lesmethode die de zaakvakken integreert met taalonderwijs. Blink Wereld is een methode die onderzoekend leren als uitgangspunt heeft (zie Tabel 1). Van elk programma selecteerden we willekeurig het tekstboek- en werkboekmateriaal van drie hoofdstukken (vaak thema’s) per leerjaar. Voor elk programma werden dus twaalf hoofdstukken geanalyseerd, wat resulteerde in een corpus van 84 hoofdstukken. 54

RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw