Hilde Kooiker-den Boer

54 Tabel 1. Lijst van de zeven geanalyseerde lesmethodes natuur & techniek Programma Uitgever Jaar van publicatie Alles-in-1 (A1) Argus Clou (AC) Blink Wereld (BW) Natuniek (Nn) Natuurzaken (Nz) Naut (Nt) Wijzer (W) De bloeiende naboom Malmberg Blink Thieme Meulenhoff Zwijsen Malmberg Noordhoff Uitgevers 2013 2012 2017 2007 2013 2008 2015 3.2 Analysemethode We codeerden kenmerken van de teksten en van illustraties in de tekstboeken en kenmerken van de opdrachten in de werkboeken. In deze paragraaf wordt uitgelegd hoe de analyse is uitgevoerd. Tekstsegmentatie en tekstlengte Een eerste blik op de leerboeken maakte duidelijk dat de geselecteerde lesmethodes een grote variatie vertoonden in tekstlengte, hoeveelheid tekst, wijze van segmentatie en vormgeving van de lay-out. Deze verschillen kunnen van invloed zijn op het aantal tekststructuren in de boeken, simpelweg omdat langere teksten ruimte bieden voor meerdere tekststructuren. Om hier rekening mee te houden en om bepaalde kenmerken per tekst of paragraaf te kunnen coderen, hebben we eerst de omvang en de mate van segmentatie van het tekstcorpus bepaald. In onze definitie van wat als één tekst kon worden beschouwd, besloten we aan te sluiten bij de manier waarop uitgevers de teksten presenteerden: delen van het hoofdstuk werden als één tekst beschouwd als ze bestonden uit één of meer alinea's met één of meer subkopjes. Een nieuwe tekst begon bij elke duidelijke verandering van onderwerp of bij opvallende wijzigingen in lay-out. Een paragraaf werd gedefinieerd als een teksteenheid met een kop of een subkop. Inleidingen telden ook als één paragraaf. Paragrafen bestonden in het overgrote deel van de teksten uit één alinea. Aangezien het alinea- en het paragraafniveau dus grotendeels overlapten, hebben we niet ook nog een vervolganalyse op alineaniveau uitgevoerd. Tekstdelen met weetjes, lijsten met definities, opsommingen van leerdoelen, ‘intermezzo’s’ van bijvoorbeeld personages die aan het woord komen en samenvattingen werden uitgesloten van deze analyse. Vervolgens telden we het aantal teksten per hoofdstuk, het aantal paragrafen per tekst en het aantal woorden en het aantal zinnen per paragraaf. 3 55

RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw