Hilde Kooiker-den Boer

65 Figuur 18. Proporties teksten met een vergelijkingsstructuur Figuur 19. Proporties paragrafen met een vergelijkingsstructuur 4.3 Lay-out, inleidingen en illustraties Tabel 3 toont het gemiddeld aantal teksten met een duidelijke lay-out, het aandeel teksten met een inleiding en het aandeel inleidingen die dienden als een advance organizer bij de inhoud van de tekst. Het type lay-out verschilde tussen de lesmethodes (F(6, 102) = 14.01, p < .001). Vier lesmethodes (Alles-in-1, Natuniek, Naut en Wijzer) hanteerden altijd een duidelijke lay-out, terwijl twee lesmethodes (Argus Clou en Blink Wereld) dat in de meeste teksten deden. In Natuurzaken verschilden bijna alle pagina's in de manier waarop de tekstdelen en illustraties over de pagina's waren verdeeld, wat het voor de lezer moeilijk maakt om gemakkelijk een goed overzicht van de tekst te krijgen. 66

RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw