73 paragrafen of het aantal zinnen als covariaat te gebruiken in de respectievelijke analyses, en de omvang van onze steekproef is nog steeds groot genoeg om een vergelijking tussen methodes te maken, maar dit zou een punt van overweging kunnen zijn in toekomstig onderzoek. Verder hebben we geprobeerd zo precies en eenduidig mogelijk te operationaliseren hoe we het aantal teksten of alinea’s hebben vastgesteld dat een van de vier tekststructuren bevat. Daartoe hebben we in dit hoofdstuk voorbeelden uit ons corpusmateriaal en een precieze beschrijving van de toegepaste werkwijzen toegevoegd (zie Tabel 2 en Bijlage A) . Uitkomsten van andere studies die educatieve leerboeken analyseerden, laten echter deels andere patronen zien in het voorkomen van tekststructuren. Natuurlijk kan de inhoud van deze leerboeken verschillen, maar het zou ook nuttig zijn om te vergelijken hoe deze analyses zijn uitgevoerd en specifiek hoe de definitie van tekststructuren is geoperationaliseerd. Als onderzoekers een vergelijkbare aanpak hanteren, zou het eenvoudiger zijn om de uitkomsten van meerdere analyses met elkaar te vergelijken. Tot slot ontdekten we in onze analyse dat 35% van alle teksten en 53% van de paragrafen ten minste één van de vier tekststructuren bevatte. Dit betekent dat deze teksten en paragrafen voldeden aan de criteria die we hadden gesteld voor één of meer van de vier onderzochte structuren. We hebben niet geanalyseerd hoe de overige teksten en paragrafen waren georganiseerd. Gezien onze beslissing om de tekststructuur beschrijving buiten beschouwing te laten, verwachten we dat veel van deze teksten beschrijvingen bevatten. Teksten zouden echter ook anders georganiseerd kunnen zijn, bijvoorbeeld met een standpunt-argument of een voor-en-tegenstructuur. Een nadere analyse van de manier waarop deze andere teksten zijn georganiseerd, zou hier meer licht op kunnen werpen. Concluderend onderstrepen we met onze analyses de mogelijkheden die lesmaterialen voor natuur & techniek bieden voor de integratie van tekststructuurinstructie en zaakvakonderwijs. We kijken uit naar de ontwikkeling van meer lesmaterialen en lesmaterialen van hogere kwaliteit die zorgen voor een geleidelijke introductie van verschillende soorten tekststructuren in de onderwijspraktijk. 74
RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw