4. Tekststructuuronderwijs integreren in Natuur & Techniek: een ontwerpgerichte studie Samenvatting Onderwijsprogramma’s waarin natuur- en techniekonderwijs en taalonderwijs geïntegreerd worden aangeboden laten positieve effecten zien op zowel taalvaardigheid als kennis van de vakinhouden. Aangezien het leggen van verbanden belangrijk is voor zowel tekstbegrip als het begrijpen van de vakinhoudelijke concepten die in natuur en techniek onderwezen worden, lijkt het de moeite waard om de mogelijkheden van integratie van tekststructuurinstructie in dit schoolvak te onderzoeken. Daartoe hebben we een ontwerpgericht onderzoek uitgevoerd in samenwerking met leerkrachten in de bovenbouw van het basisonderwijs. Een set van vier ontwerpprincipes stuurde zowel het ontwerpproces als de analyses. Onderzoeksvragen waren gericht op de bruikbaarheid van deze principes en op het vergroten van kennis over de toepassing van ontwerpgericht onderzoek binnen het veld van een vakoverstijgende aanpak van leesonderwijs en natuur & techniek. Het onderzoek geeft inzicht in de mogelijkheden die ontwerpgericht onderzoek biedt voor het implementeren van resultaten uit wetenschappelijk onderzoek in de onderwijspraktijk. De vier ontwerpprincipes leidden uiteindelijk tot een set lesmaterialen die bruikbaar bleken in groep 5 tot en met 8. Aangezien verschillende ontwerpprincipes nieuw waren voor de leerkrachten, was de ontwerptaak echter een uitdaging voor de leerkrachten en was ondersteuning door de onderzoekers nodig. Het onderzoek levert inzichten en aanbevelingen op voor toekomstige ontwerpgerichte studies op het gebied van geïntegreerd zaakvakonderwijs. Het gegeven dat veel concepten in de leerlijn van natuur & techniek goed gekoppeld kunnen worden aan specifieke tekststructuren biedt veel mogelijkheden voor het ontwikkelen van vakoverstijgende lesmaterialen. Een Engelstalige versie van dit hoofdstuk is verschenen als: Kooiker-den Boer, H. S., Sanders, T. J. M. & Evers-Vermeul, J. (2024). Integrating text structure instruction in science education: a design-based study. Journal of Science Teacher Education, 1-24. https://doi.org/10.1080/1046560X.2024.2373548 4 77
RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw