Hilde Kooiker-den Boer

Aangezien onderzoeksvraag 2 zich richtte op de ervaringen van leerkrachten tijdens het project, richtte onze analyse zich op de drie niveaus binnen het element professionele ontwikkeling: tevredenheid over de wijze van deelname, het leren van de leerkrachten en de verandering van de praktijk van leerkrachten (Binkhorst et al., 2015; Guskey, 2002). We beperkten onze analyse tot de zelfgerapporteerde ervaringen van leerkrachten tijdens bijeenkomst 6 en in vragenlijst 1. 4. Resultaten Paragraaf 4.1 geeft een algemene indruk en een overzicht van de belangrijkste resultaten van het project. Om onderzoeksvraag 1 te beantwoorden gaan we in paragraaf 4.2 tot en met 4.6 verder in op de bruikbaarheid van de OP’s. Paragraaf 4.7 is gericht op onderzoeksvraag 2 en beschrijft wat we hebben geleerd over de uitdagingen en opbrengsten van ontwerpgericht onderzoek. 4.1 Algemene beeld opbrengsten van het project Tijdens bijeenkomsten 1a, 1b en 2 werden de OP’s geïntroduceerd en besproken. Tabel 2 laat zien hoe bekend de leerkrachten waren met de besproken onderwerpen en hoe begrijpelijk ze de gepresenteerde informatie vonden. De resultaten van vragenlijst 1 laten zien dat leerkrachten redelijk bekend waren met de meeste onderwerpen die tijdens bijeenkomst 1 werden besproken, met twee uitzonderingen: ze hadden nog niet zoveel kennis van de informatie die werd gegeven over tekststructuur, en de begrippen declaratieve, procedurele en conditionele kennis waren volledig nieuw voor hen. Tabel 2. Vragenlijst 1 – Gemiddelde scores (en standaarddeviaties) van de bekendheid met de besproken onderwerpen en de begrijpelijkheid van de gegeven informatie tijdens bijeenkomst 2 (n = 6) Onderwerpen Bekendheid met het onderwerp (min.=1-max.=7) Begrijpelijkheid van de gegeven informatie (min.=1-max.=7) Ontwerpgericht onderzoek 5.00 (0.63) 5.50 (1.38) Vakintegratie 5.17 (0.75) 5.83 (0.41) Functionele lees- en schrijftaken 4.67 (0.52) 5.67 (0.52) Tekststructuur 4.17 (0.98) 5.33 (0.82) Graphic organizers 5.00 (1.10) 5.33 (0.52) Declaratieve, procedurele en conditionele kennis 1.83 (1.17) 4.83 (1.47) Alle leerkrachten gingen enthousiast aan de slag met het ontwerpen van een stevig raamwerk voor het ontwerp van hun lessenserie. Het bleek echter een uitdaging om alle vier de OP’s tegelijkertijd toe te passen. Tabel 3 toont hoe moeilijk de leerkrachten het implementeren 86

RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw