86 van elke OP vonden en hoe tevreden ze waren over de kwaliteit van de implementatie. De leerkrachten hadden niet veel moeite met de uitvoering van OP1 en OP3. OP2 kostte hen iets meer moeite, maar vooral OP4 vonden ze erg moeilijk om toe te passen. Tabel 3. Logboek 1 – Gemiddelde scores (en standaarddeviaties) van de ervaren moeilijkheid om de ontwerpprincipes toe te passen en de mate van tevredenheid over de implementatie van de OP’s in het eerste ontwerp van de lessenseries OP Ervaren moeilijkheid in het toepassen van het OP (min.=1-max.=7) Tevredenheid over de implementatie van het OP (min.=1-max.=7) OP1 (n = 5) 3.20 (1.30) 4.00 (0.71) OP2 (n = 3) 4.67 (1.53) 4.33 (1.16) OP3 (n = 4) 3.25 (1.89) 4.00 (1.41) OP4 (n = 3) 6.00 (0.00) 4.33 (0.58) In het vervolg van het project merkten we dat het ontwerpen en testen van de lessen de leerkrachten meer tijd kostte dan vooraf ingeschat. Ten tijde van bijeenkomst 3 had slechts één leerkracht alle lessen getest die ze had ontwikkeld. De anderen hadden slechts één of twee lessen gegeven. Helaas werd het project kort daarna stilgelegd vanwege de Covid-19 pandemie. De onderzoekers besloten toen om de ontwerptaak over te nemen en namen het voortouw in het aanpassen van de lessenserie voor een tweede testcyclus, om zo de voortgang van het project te waarborgen. Er moest nog veel werk worden verricht om het lesmateriaal geschikt te maken voor uitwisseling tussen scholen. De leerkrachthandleidingen waren bijvoorbeeld erg beknopt en er was ook nog weinig samenhang tussen de lessen. Omdat leerkrachten het moeilijk bleken te vinden om expliciete instructie te geven over tekststructuren, werd ondersteunend materiaal toegevoegd, zoals voorbeeldteksten en scripts voor modeling. Tijdens bijeenkomst 4 werden de aangepaste lessenseries aan de leerkrachten gepresenteerd voor feedback. Daarna werden alle vier de lessenseries getest en voerde een van de onderzoekers lesobservaties uit. Tabel 4 vat de belangrijkste bevindingen van de observaties samen. Hieruit blijkt dat leerkrachten de tekststructuurinstructie niet altijd uitvoerden zoals bedoeld in de handleiding, waardoor het leerdoel ook niet altijd werd bereikt (zie paragraaf 4.4). Toch waren de leerlingen over het algemeen in staat om de lees- en schrijfactiviteiten uit te voeren. De meeste lessen bleken echter overladen; leerkrachten hadden er meer tijd voor nodig dan gepland of ze kozen ervoor om activiteiten over te slaan. Tijdens testcyclus 2 vulden leerkrachten een logboek in. Tabel 5 toont de uitkomsten van de evaluatievragen die leerkrachten voor elke les in hun logboek beantwoordden. 4 87
RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw