Hilde Kooiker-den Boer

88 Tabel 5. Logboek 3 – Gemiddelde scores (en standaarddeviaties) van de waardering van de leerkrachten van de lessen, lesmaterialen en hun eigen handelen tijdens testcyclus 2 Kenmerk dat wordt geëvalueerd Gemiddelde (en standaarddeviatie) (min.=1-max.=7) Algemene evaluatie van de lessen Werksfeer (n=35) 5.97 (0.86) Algemene tevredenheid over de lessen (n=35) 5.80 (0.80) Moeilijkheidsgraad van de lessen voor de leerlingen (n=35) 4.43 (1.36) Betrokkenheid van de leerlingen (n=35) 5.97 (0.71) Tevredenheid over de lesmaterialen Hands-on activiteiten (n=23) 5.83 (1.37) Leesactiviteiten (n=24) 5.67 (0.82) Schrijfactiviteiten (n=27) 5.37 (1.18) Inzet van graphic organizers (n=27) 6.04 (0.76) Teksten (n=23) 5.65 (1.03) Handleiding voor de leerkracht (n=34) 6.00 (0.92) Tevredenheid over het eigen handelen in de lessen Het werken aan vakinhoudelijke doelen (n=33) 5.88 (0.86) Het werken aan lees- en/of schrijfdoelen (n=29) 5.90 (0.82) Instructie geven over tekststructuur (n=28) 5.79 (0.83) Tabel 6 geeft een overzicht van de vier lessenseries na de tweede ontwerpcyclus. Over het algemeen waren de leerkrachten tevreden over het lesmateriaal. De lessen waren niet te moeilijk maar ook niet te gemakkelijk. Leerkrachten vonden de leeractiviteiten nuttig en waren ook tevreden over hun eigen handelen tijdens de lessen. In bijeenkomst 6 werd de kwaliteit van het lesmateriaal besproken. Leerkrachten waardeerden vooral de integratie van lezen, schrijven en hands-on activiteiten in de lessenserie en waren ook zeer tevreden over de samenhang tussen de lessen. Verder gaven ze aan dat ze onervaren waren met het geven van tekststructuurinstructie en waren ze blij met de scripts voor het modelen van het lezen van voorbeeldteksten die in de handleidingen waren opgenomen. Deze algemene indruk van het proces en de resultaten van het project geeft aan dat de ontwerpprincipes uitvoerbaar bleken in de onderwijspraktijk. 4 89

RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw