96 werd, waardoor de aandacht voor het project afnam. Bovendien was de Covid-19 pandemie een grote spelbreker in het proces. Logischerwijs hadden de leerkrachten andere dingen aan hun hoofd tijdens de periodes van schoolsluiting en online onderwijs, waardoor het project een tijdje opzij werd geschoven. In vergelijking met andere activiteiten gericht op professionalisering had het ontwerpen van eigen lesmaterialen dus zeker meerwaarde voor leerkrachten, in die zin dat ze een sterkere betrokkenheid voelden en veel bewuster nadachten over de vormgeving van hun eigen onderwijs. Dit kan echter alleen slagen als leerkrachten voldoende gefaciliteerd worden voor deelname aan een ontwerpteam. Het creëren van de benodigde tijd hiervoor bleek een uitdaging. Over het algemeen hadden leerkrachten aan het eind van het project redelijk veel vertrouwen in hun beheersing van de verschillende elementen die in de lessenserie aan bod kwamen (Tabel 7). De twee belangrijkste inzichten die leerkrachten naar eigen zeggen hadden verworven, waren de toegevoegde waarde van het combineren van hands-on activiteiten met lees- en schrijfactiviteiten, en het geven van tekststructuurinstructie tijdens lees- en schrijfactiviteiten. Op de vraag of ze op bepaalde punten een gebrek aan kennis hadden ervaren, noemden leerkrachten verschillende voorbeelden die betrekking hadden op de vakinhouden van natuur & techniek, zoals het bouwen van een elektrische stroomkring of kennis over klimaatverandering. Ze noemden hier geen voorbeelden die betrekking hadden op taalonderwijs. Hoewel onze dataverzameling niet specifiek gericht was op het meten van de kennis en vaardigheden van de leerkrachten, kunnen we wel stellen dat alle deelnemende leerkrachten nieuwe inzichten hebben verworven. Tabel 8 toont de elementen van de lessenserie en het aantal leerkrachten dat aangeeft ze te hebben geïmplementeerd in hun eigen onderwijspraktijk. Alle leerkrachten gaven aan dat ze nu aandacht besteden aan tekststructuur in hun lessen, en vier leerkrachten maken gebruik van graphic organizers. Tijdens bijeenkomst 6 benoemde leerkracht 1 dat tekststructuur gemakkelijk onder de aandacht kan worden gebracht tijdens verschillende lessen: "Door expliciet aandacht te besteden aan deze tekststructuren, kun je er later die dag naar terugverwijzen. Weet je bijvoorbeeld nog dat we het hadden over de volgorde, of die signaalwoorden: eerst, en dan en tot slot? En dan kom je die later natuurlijk weer tegen." (Leerkracht 1, bijeenkomst 6) De andere elementen zijn slechts door één of twee leerkrachten geïmplementeerd, en geen van de leerkrachten gaf aan conditionele kennis over tekststructuur te hebben geïmplementeerd in de eigen onderwijspraktijk. Opvallend is dat, ondanks het feit dat de leerkrachten erg enthousiast waren over de integratie van natuur & techniek met lees- en schrijfonderwijs en dit een belangrijk nieuw inzicht vonden, toch slechts één leerkracht aangaf dit in de eigen klas te hebben ingevoerd. 4 97
RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw