Anne Fleur Kortekaas-Rijlaarsdam

155 NEDERLANDSE SAMENVATTING te onderzoeken, ontwikkelden we een nieuwe rekentaak waarbij kinderen optelsommen moesten oplossen welke steeds moeilijker werden. Het niveau van de sommen werd aangepast aan de prestaties van het kind en prestatie was gekoppeld aan ofwel beloonde feedback (motivatie conditie: een lachende smiley; het geluid van applaus; +1 punt welke kon worden ingewisseld voor stickers) ofwel geen feedback (neutrale conditie). Het uiteindelijk bereikte niveau was de afhankelijke variabele. De resultaten van deze studie tonen aan dat kinderen beter presteerden wanneer zij beloond werden voor goede prestaties, en dat hierin geen verschil was tussen kinderen met ADHD en kinderen zonder ADHD. De effecten van methylfenidaat en beloonde feedback op rekenprestaties waren optelbaar, er was dus geen sprake van een interactie tussen de effecten van methylfenidaat en beloning. Overeenkomend met de resultaten van onze meta-analyse en hoofdstuk 3, bleken kinderen met ADHD minder goed te presteren op de rekentaak dan kinderen in de controlegroep. Beide groepen profiteerden echter evenveel van de motivatieconditie. Deze resultaten benadrukken het belang van het gebruik van motivationele strategieën zoals positieve feedback en kleine beloningen om schoolprestaties van kinderen met en zonder ADHD te verbeteren. Klinische implicaties en aanwijzingen voor vervolgonderzoek Aangezien verbetering van de schoolprestaties regelmatig een belangrijk behandeldoel is bij kinderen met ADHD (Wright et al., 2015) is het belangrijk om helder naar ouders, leerkrachten en behandelaren te communiceren over de beperkte en zeer specifieke effecten van deze behandeling op schoolprestaties. Hierbij dient ook rekening gehouden te worden met individuele verschillen tussen kinderen, mede omdat onze resultaten suggereren dat de effecten van methylfenidaat op bepaalde schoolprestaties (rekenen) groter zijn voor specifieke groepen kinderen (kinderen die benedengemiddeld rekenen of kinderen met een grotere gedragsmatige respons op methylfenidaat). Gezien de zeer specifieke effecten van methylfenidaat op schoolprestaties is het belangrijk dat toekomstig onderzoek hiernaar onderscheid maakt tussen productiviteit en accuratesse alsmede tussen de verschillende schoolvakken.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw